نکات کلیدی ریدینگ

نکات کلیدی ریدینگ

آیا خواندن مطلب به زبان انگلیسی برای شما دشواراست؟ ممکن است شما مطلبی را بخوانید اما معنی آن را متوجه نشوید. این امکان حتی برای انگلیسی زبانان هم وجود دارد. خواندن مطلبی (Reading) با درک مطلب (Comprehension) متفاوت است. شما خواندن مطلبی را در هرمکانی میتوانید انجام دهید. میتوانید یک کتاب را به دستتان بگیرید و دراتوبوس, در یک پارک و یا حتی خانه تان به راحتی بخوانید اما اینکه چه اندازه آن مطلب را درک میکنید در هرمکانی امکان پذیر نیست.از این رو نکات کلیدی ریدینگ را برای مطالعه و یادگیری بهتر انگلیسی برای شما قرار داده ایم.

درک مطالب انگلیسی

همیشه برای بهتر انگلیسی را یاد گرفتن به ما نکات کلیدی ریدینگ پیشنهاد میشود و یا که خواندن به زبان انگلیسی را زیاد تمرین کنیم. کتاب داستان یا رمان بخوانیم اما این خواندن باید در کجا انجام بگیرد تا بهترین نتیجه را بدهد؟

1.مکان

در ابتدا باید بگوئیم که برای درک مطلب بهتر باید در مکانی باشید که حداقل مزاحمت برای شما ایجاد میشود, چه از نظر رفت و آمدها و چه از نظر سروصداهای اطراف. توجه داشته باشید که مکان مورد نظر شما از نظر روشنایی نیز مقبول باشد.

2.تمرین روزانه

یکی از مهم ترین نکات کلیدی ریدینگ این است که بهترین زمان و مکان را برای خود انتخاب کنید و روزانه حداقل نیمساعت با تمرکز برروی خواندن خود مطالعه کنید.

3.وسایل مورد نیاز

به هنگام مطالعه تمام وسایلی را که گمان میکنید باید نزدیک شما باشند را از قبل کنار خود قراردهید تا در حین مطالعه مجبور به رفت و آمد نباشید. وسایلی همچون مداد, خودکار, کاغذ و یا هرچیز دیگری که به هنگام مطالعه از آن استفاده میکنید.همچنین موبایل خود را نیز سایلنت کنید.

4.موضوع مورد علاقه:

درنظرداشته باشید که کتاب و مطلبی را که برای خواندن انتخاب میکنید با هر موضوعی نباشد. سعی کنید از موضوعی استفاده کنید که با سلیقه ی شما مطابقت داشته باشد. شما نه تنها میخواهید با خواندن مطلبی به زبان انگلیسی به فراگیری خود کمک کنید بلکه باید سعی کنید تا از تمرین خود لذت هم ببرید تا بتوانید به آن ادامه دهید. بنابراین کتاب مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید و مطمئن باشید که در سطح زبان انگلیسی شما نیز میباشد. اگر سطح کتاب از دانش انگلیسی شما خیلی بیشتر باشد ممکن است باعث دلسردی و دلزدگی شما گردد.

5.ذهنی پرسش گونه:

به هنگام مطالعه سعی کنید ذهنی پرسشگونه داشته باشید. برای مثال قبل از شروع مطالعه کل مطلب را مروری سریع نمائید و از خودتان بپرسید که آیا نامهای خاصی مرتبا در کتاب تکرار شده اند یا نه؟ پارگرافها کوتاه هستند یا بلند؟ و بطور کلی یک نظریه ی خاصی در مورد آن داشته باشید. برای بعد از تمام شدن خواندنتان نیز سوالاتی از خود بپرسید. آیا آنچه را که خواندید با آنچه که فکر میکردید هماهنگی داشته یا نه؟به هنگام خواندن سعی کنید بطور کامل و بدون وقفه خواندن را انجام دهید. با رسیدن به هر کلمه ای که برای شما ناآشنا میباشد خواندن خود را قطع نکنید و ادامه دهید تا درک کلی مطلب را متوجه بشوید. در انتها نیز مروری کلی به کل کتاب داشته باشید و سوالاتی که هنوز ممکن است در ذهنتان مانده باشد را جوابگو باشید.

با توجه به این نکات کلیدی میتوانید درک مطلب (Reading Comprehension) خود را افزایش دهید و از ریدینگ زبان انگلیسی حداکثر استفاده را ببرید.

نکات کلیدی ریدینگ برای حفظ بهتره مطالب:

نکات کلیدی ریدینگ برای حفظ بهتره مطالب

1.هدف خود را بشناسید

اولین نکته از نکات کلیدی ریدینگ این است که مطالعهافراد باید برای مطالبی که میخوانند هدف داشته باشند و هنگام خواندن این هدف را مدنظر قرار دهند. اگر هدف مطالعه در ذهن فرد وجود داشته باشد باعث میشود تا خواننده بتواند به بخش های مناسب تر متن متمرکز شود و آن قسمت را تکرار کند. این کار همچنین از اتلاف وقت و تلاش اضافی جلوگیری میکند.

2.ابتدا یک مرور کلی انجام دهید

برای مطالعه برخی مطالب شاید فقط یک مرور کافی باشد. یک مرور مناسب شامل توجه کردن به عنوان ها، نمودارها، جدول ها و پاراگراف های اصلی میشود. با توجه به هدف مورد نظر، باید سرعت خواندن را پایین آورده و فقط بخش هایی را که پاسخگوی هدفتان هستند به دقت مطالعه کنید. در مورد مزایای مرور اولیه میتوان به این موارد اشاره کرد :

- حافظه را آماده میکند و سبب میشود وقتی برای بار دوم مطلب را میخوانید آن را راحت تر به یاد بیاورید.

- به فکرتان جهت میدهد و به شما کمک میکند تا بخش های مهم مطلب را پیدا کنید.

3.متن را با اصول درست مطالعه کنید

برای آنکه مطلبی به طور دقیق خوانده شود، باشد چشم ها را به صورت منظم و کنترل شده حرکت داد. هنگام مرور سریع، چشم ها با نظم خاصی حرکت نمی کنند. وقتی قصد دارید مطلبی را به دقت مطالعه کنید و بخش های زیادی از متن را یاد بگیرید چشم های شما باید با حرکتی از راست به چپ بر روی نقاط تثبیت، توقف کند. توقف ها نباید یک حرف یا حتی یک کلمه باشند بلکه هر توقف باید چند کلمه را شامل شود.

4.از هایلایت کردن و یادداشت برداری غافل نشوید

چند نقطه ی مهم در متن را به عنوان مبنایی برای یاد آوری هایلایت کنید. اگر بخش مناسبی برای هایلایت وجود نداشت میتوانید در حاشیه ی متن از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید.تقریباً تمام دانش آموزان قسمت های مهم متن را هایلایت میکنند اما بسیاری از آنها بخش های زیاد یا نادرستی را هایلایت میکنند. آنها به قدری سرگرم علامت گذاری کتاب خود میشوند که اصلاً به آنچه می خوانند توجه کافی نمیکنند. یک راه بهتر برای علامت گذاری، مشخص کردن فقط چند کلمه ی کلیدی در هر صفحه است. اگر صفحات زیادی از یک کتاب نیاز به هایلایت ندارد چسباندن برگه روی صفحه های هایلایت دار تا حد زیادی به فرایند مطالعه ی کتاب سرعت می بخشد.