افزایش سرعت ریدینگ

افزایش سرعت ریدینگ

 

افزایش سرعت ریدینگ en45

در زبان انگلیسی، برای افزایش سرعت ریدینگ ، رشد مهارت های سطحی خوانی و مرور مهم می باشد. سطحی خوانی، زمانی است که کل متن را بسیار سریع می خوانید تا مفهوم کلی متن را دریابید، و مرور زمانی است که به کل متن نگاه می اندازید تا بخش خاصی از اطلاعات را پیدا کنید.

با تمرین روی مهارت های سطحی خوانی و مرور میتوانید موجب افزایش سرعت ریدینگ انگلیسی خود شوید:

یک محدوده ی زمانی مشخص تنظیم کنید

تلفن هوشمند دارید؟ از تایمر شمارش معکوس آن استفاده کنید تا در زمانی که چیزی را برای اولین بار می خوانید،برای خودتان یک محدوده ی زمانی تنظیم کنید. از زمان 30 ثانیه برای هر 100 کلمه آغاز کنید.این کار راه خوبی برای اجبار خودتان است تا درگیر کلماتی که نمی دانید نشوید سرعت خود را افزایش دهید. وقتی بدانید که یک محدوده ی زمانی دارید، مجبور خواهید بود تا بر کلمات و عبارات کلیدی که می دانید، تمرکز کنید تا معنای کلی یک متن را دریابید.

تنظیم محدوده ی زمانی هم برای سرعت سطحی خوانی و هم برای مرور مهم است تا درگیر خواندن تمامی جزئیات درون یک متن نشوید. حتی یه محدوده ی زمانی کمتر برای مرور(فقط چند ثانیه برای هر پارگراف) تنظیم کنید، چون در زمان مرور، نیاز دارید تا با برنامه تر باشید، تا تنها فقط به دنبال اطلاعات کلیدی باشید که می خواهید از متن به دست آورید. این دو نکته تاثیر به سزایی در افزایش سرعت ریدینگ انگلیسی دارد.

به عنوان دیگری فکر کن یا عنوان دیگری را امتحان کن

عنوان، معمولا سرنخ بزرگی برای ایده ی اصلی، در یک قطعه ی نوشتاری فراهم می کند.اگر شما همانند بالا در حال تمرین تکنیک های سطحی خوانی هستید سعی کنید عنوان را مخفی کنید. بدون محدوده ی زمانی متن را بخوانید سپس حدس بزنید عنوان چه خواهد بود. اگر عنوان خودساخته ی شما مشابه با عنوان واقعی بود، ایده ی اصلی متن را به درستی فهمیده اید.

قبل از خواندن اطلاعاتی را که نیاز دارید به دست آورید

اگر درون متن به دنبال اطلاعاتی هستید از قبیل پاسخ به یک سوال خاص یا موردی که برای تحقیق نیاز به فهمیدنش دارید ،  مطمئن شوید که می دانید به دنبال چه هستید. آیا به دنبال یک عدد/ یک تاریخ/یک اسم، یا شاید چیزی حتی خاص تر از آن هستید؟ وقتی بدانید به دنبال چه نوع کلمه یا بیانی هستید، قادر خواهید بود تا اطلاعاتی که لازم ندارید را نادیده بگیرید.

زیر بخش های مهم خط بکشید تا بعداً به سراغشان بروید

در مراحل افزایش سرعت ریدینگ وقتی که در حال سطحی خوانی با محدوده ی زمانی هستید، ممکن است کلمات جالبی آنجا باشند که واقعا وقت ندارید معنای آنها را از متن حدس بزنید. پس به هیچ عنوان نگذارید این کلمات سرعت تان را بگیرند اما اگر می خواهید آن کلمات را به لغات خود بیافزایید، به محض خواندن زیرآنها خط بکشید سپس می توانید بعداً به سراغ آنها بروید و یا معنایشان را حدس بزنید یا به دنبال معنای آنها بگردید.

میتوانید زیر این کلمات خط بکشید تا در زمانی دیگر به آنها بپردازید.

وارونه بخوانید

جستجوی کلمات کلیدی را از انتهای متن آغاز و تا ابتدا ادامه دهید. این مورد فقط برای مرور کاربرد دارد اما روش مطلوبی برای افزایش سرعت ریدینگ است. زیرا شما را مجبور می کند تا بر هر کلمه ی مجزایی تمرکز کنید و فقط به دنبال کلماتی بگردید که نیازدارید.

صفحه را معکوس کنید

این نکته هم برای مرور کردن می باشد( شما نمی توانید یک کتاب کامل را معکوس بخوانید ). این راه دیگری برای تمرکز بر یافتن اطلاعاتی است که نیاز دارید. اگرچه انجام این کار در عموم کمی عجیب است، اما بهترین مکانِ تمرین این روش از افزایش سرعت ، در منزل می باشد تا بهترین ریدینگ را داشته باشید.

یادگیری خواندن جملات کوتاه و کلمات کلیدی

یادگیری این جملات بیشتر به میزان تکرار و کاربرد آن در زندگی روزمره شما و همچنین حافظه کوتاه مدتان بستگی دارد. برای شروع یادگیری میتوانید کتاب های با عناوین انگلیسی در سفر، کلمات پر کاربرد انگلیسی و عناوینی مشابه را خریداری کنید و آن را صفحه به صفحه مطالعه کنید. همچنین میتوانید آن را همراه داشته و در موقعیت های مختلف از آن استفاده کنید!

محدودیت زمان:

اگر زمان یادگیری شما محدود است، بهتر است محدودیت زمانی خود در اولویت قرار داده و در حداقل زمان بیشترین کلمه را یاد بگیرید. پس بهتر است یک لیست از موقعیت های مختلفی که ممکن است در آن قرار بگیرید، اعم از رستوران، فرودگاه، خیابان، یک شرکت خاص، یک دوره خاص و ...، تهیه کنید و کتاب های آموزشی همان حوزه های خاص را تهیه و مطالعه کنید.

همچنین دوره های حضوری و یا مجازی وجود دارد که در آن با ذکر نوع نیاز و محدودیت زمانی خود، میتوانید در کوتاه ترین زمان،  بهترین نتیجه را بگیرید.

یادگیری خواندن متون طولانی انگلیسی

برای اینکه بتونید متون مختلف انگلیسی را به راحتی بخونید و موجب افزایش سرعت ریدینگ حود هستید روش های مختلفی وجود داره. اما مهم ترین آنها تمرین و تکرار است. اگر مایل به بالا بردن سطح درک خود از متون هستید، اوقات فراغت خود را به مطالعه بگذرانید.

لازم نیست همه کلمات را بلد باشید!

لازم نیست همه کلمات را بلد باشید

حتی خود انگلیسی زبان ها هم بعضی از کلمات را بلد نیستند. شما باید یاد بگیرید که کلیت متن را برداشت کرده و کلمات مجهول را حدس بزنید. بعضی کتاب های آموزشی که روی کلماتی بخصوص یا ساختار های خاصی از زبان انگلیسی ، تمرکز میکنند، برای بالا بردن سطح دانش فنی شما مناسب هستند. از کتاب قصه تا کتاب آشپزی! لازم نیست موضوع خاصی باشد، باید دامنه افکار شما وسیع شده و در زمینه های مختلف اطلاعات داشته باشید.

حتما قبل از اینکه یک متن را بخوانید راجع به آن فکر کنید، مثلا وقتی کتابی با عنوان " برکه تنهایی" را میخواهید شروع کنید، کمی در ذهن خود موضوع آن را پیش بینی کرده و به کلماتی که ممکن است برخورد کنید، فکر کنید. کتاب را باز کنید، چند صفه ای را ورق بزنید و فقط چشم خود را روی کلمات بچرخانید. با این کار میتوانید به راحتی کلیت متن را درک کرده و ذهن خود را برای پذیرش کلمات جدید آماده کنید!

کلمات آشنا:

یک دفترچه برای خود درست کنید و تک تک کلماتی که برای شما نا آشنا بودند را در آن بنویسید، نوشتن باعث ثبات در مغز میشود، گاهی سعی کنید از کلماتی که یاد گرفتید استفاده کنید، حتی در ذهن خود این مرور را میتوانید انجام دهید. در تمامی این مراحل افزایش سرعت به یاد داشته باشید که هیچ کس در دنیا نیست که همه چیز را بداند! نا امید نشوید، هر کتاب جدید دریایی از اطلاعات را به شما اضافه میکنید، پس از ریدینگ کتاب های انگلیسی با تمام وجود لذت ببرید!