نکات ناگفتنی برای بهبود مهارت گفتاری

نکاتی مهم برای بهبود مهارت گفتاری در انگلیسی

همیشه نهایت آرمان یادگیری زبان انگلیسی برای اکثر ما دستیابی به مهارت مکالمه روان و مناسب به این زبان است. تا جایی صحبت از یادگیری زبان انگلیسی به وسط می آید، همه از شما میخواهند که کمی برای آنها صحبت کنید! شاید همین باعث شده که همیشه از این بابت بترسید و از مکالمه فرار کنید! اما واقعاً نباید نگران باشید، در این مقاله با نکات ناگفتنی برای بهبود مهارت گفتاری آشنا میشید که ممکن است در این مسیر شما را بسیار سرعت ببخشد.در ضمن برای مقالات بیشتر و آشنایی بیشتر با مکالمه انگلیسی میتوانید به صفحه تقویت مکالمه انگلیسی رجوع کنید.

8 راز پنهان برای زبان آموزان :

1.به خودتان گوش دهید:

اغلب اوقات در مکالمه زبان انگلیسی ، شنیدن تلفظات اشتباه دشوار است، زیرا در واقع، تمرکز شما روی ارتباطات هست و به صدای خودتان دقت نمی کنید. اگر مشکلات تلفظ خود را نشنوید، اصلاح کردن آنها سخت میشود. سعی کنید مکالمه های خود را با موبایل یا کامپیوتر ضبط کنید و یک لیست از قسمت های خاصی که باید اصلاح شود تهیه کنید.

2.روزی حداقل 30 دقیقه تمرین مکالمه کنید:

صادقانه بگم، اگر در طول روز تمرین مکالمه نداشته باشید، نمیتوانید تلفظ انگلیسی خود را بهبود ببخشید، صداها در زبان انگلیسی خیلی متفاوت با صداهای زبان شما هستند، ممکن هست سخت باشد و برای زبان شما راحت نباشد که بعضی از صداها را در زبان اجرا کنید. شما باید تا زمانی که احساس کنید طبیعی و راحت صحبت میکنید ،تمرین کنید.

3.از سرعت مکالمه خود بکاهید:

اکثر زبان آموزان فکر میکنند که روان صحبت کردن یعنی مکالمه تند، اما این اشتباه است، مکالمه تند، عادت های بد را تقویت میکند و به گوینده استرس وارد میکند در صورتی که مکالمه آرام به شما وقت میدهد تا به درستی تنفس کنید و درباره مطلبی که بعد میخواهید بگویید فکر کنید و به شما وقت میدهد تا هنگامی که صحبت میکنید، فکر کنید. مکالمه آرام به شما این توانایی را میدهد که روی تلفظ فوق العاده زبان انگلیسی خود،تمرکز کنید.

4.توجه به زیر و بمی و استرس(Stress :نحوه بیان جمله و کلمه ها)صدا:

طرز تلفظ خوب، بیشتر از، فقط تسلط فردی روی صداهاست. تلفظ خوب همچنین درک زیر و بمی صداست و استرس صدا(بعضی صداها در کلمه ها و بعضی کلمه ها در جمله ها، بلندتر یا واضح تر از بقیه هستند)هست.خواندن اشعار،آهنگ ها با صدای بلند، تمرکز بر روی استرس و زیر و بمی کلمه و جمله را افزایش میدهد.

5.تصمیم بگیرید که با کدام لهجه زبان انگلیسی میخواهید مکالمه کنید؟

انواع مختلفی از لهجه برای مکالمه زبان انگلیسی وجود دارد. دو تا از رایج ترین لهجه ها، بریتانیایی و امریکایی میباشد. حتی درون لهجه امریکایی یا بریتانیایی هم خیلی تلفظ های متفاوت وجود دارد، اما بیشتر ابزارهای آموزش زبان به شما کمک خواهد کرد تا لهجه صحیح امریکایی یا بریتانیایی را یاد بگیرید. تلفظ های انگلیسی امریکایی و بریتانیایی کاملا متفاوت هستند.حروف بی صدا در هردو یکی هست(به جز صدای T و صدای R که بعد از یک حرف صدادار می آیند)،اما حروف صدادار آنها با هم متفاوت هستند.

6.یادگیری الفبای آوایی بین المللی (International phonetic Alphabet) و صداهای فردی انگلیسی:

الفبای آوایی بین المللی (IPA)، مجموعه ای از علامت هایی که نشان دهنده صداهای مختلف یک زبان است.وقتی شما تمام صداهای زبان انگلیسی و علامت هایی که نشان دهنده این صداها هستند را میدانید،در مکالمه شما این توانایی را خواهید داشت که هر کلمه ای را در انگلیسی ، تلفظ کنید.

7.وقتی یک کلمه جدید یاد میگیرید، اول تلفظ صحیح آن را یاد بگیرید:

در مکالمه هرچه بیشتر یک کلمه را اشتباه تلفظ کنید، صحیح کردن آن سخت تر میشود و شما یک عادت بد ایجاد کرده اید و خیلی طول میکشد تا از این عادت دوری کنید. این هست دلیل این که چرا یادگیری IPA بسیار مهم است و همینطور استفاده از دیکشنری های مخصوص زبان آموزان انگلیسی .

8.سعی کنید مکالمه انگلیسی را تقلید کنید:

تقلید کردن یعنی، کپی کردن چیزی برای انجام دان کاری به همان راه. آیا واقعا طرز انگلیسی صحبت کردن شخصی را دوست دارید؟ سعی کنید طرز مکالمه او را کپی کنید. آیا تا به حال برای شوخی، طرز صحبت کردن شخصی از یک شهر دیگر و با لهجه دیگر را تقلید کرده اید؟ این چیزی هست که در انگلیسی به آن نیاز دارید این یک فعالیت عالی برای تمرین است: چشم هایتان را ببندید در حالی که چیزی را به زبان انگلیسی گوش می دهید، مثل یک آهنگ یا یک فیلم یا برنامه تلوزیونی و به دقت گوش کنید که گوینده چه گوید، حال سعی کنید دقیقا شبیه آن صدا را تقلید کنید. به صداها گوش کنید، سعی نکنید که به کلمات نگاه کنید. یک کلمه یا جمله را انتخاب کنید و بسیار گوش کنید، سعی کنید صدای گوینده را به صورت کاملا بومی و محلی تقلید کنید.

مکالمه انگلیسی، تهدید با فرصت

آموزش مکالمه انگلیسی برای همه و بخصوص دانشجویان و کارمندان بین المللی همچون تهدیدی سرسخت و ویژه برای شغل یا رشته مورد علاقه شان تبدیل شده است. خصوصا که کمبود مشغله های فراوان اغلب باعث می شود یا کلاس هایمان را از دست بدهیم و یا آن ها را نیمه کاره رها کنیم. اما آموزش مکالمه زبان انگلیسی در خانه باعث می شود تا از بسیاری مشکلات کلاس های حضوری رهایی پیدا کنیم. بدون محدودیت زمان و مکان، تمرین کنیم و نکات مطرح شده در کلاس های حضوری را از دست ندهیم. شاید فکر شما با این صحبت ها به سمت کلاس های خصوصی زبان در منزل برود، اما ما هم مثل شما از هزینه های سرسام آور کلاس های خصوصی با خبریم.

پس بهتر است خودتان دست به کار شوید، و با کمی هوش و ممارست، زبان انگلیسی را همچون زبان مادری خود در یک آموزشگاه ‌آنلاین زبان آموزش ببینید.

چرا انقدر صحبت به انگلیسی واسم سخته ؟

  • نداشتن دوست: داشتن دوستان بیشتر به شما کمک میکند که بیشتر صحبت کنید و این صحبت کردن حتی به زبان فارسی به شما کمک میکند که ترس از مکالمه در شما بریزد.
  • انزوا: اجتماعی تر باشید، سعی کنید در گروه های مختلف حضور داشته باشید و با این کار قوانین مختلف مکالمه زبان انگلیسی مثل اینکه چگونه صحبت یک نفر را قطع کرده و وارد مکالمه شوید را آموزش ببینید. با این کار کمی ترس شما از محیط های شلوغ میریزد.
  • ترس از شکست های قبلی: اگر قبلا مکالمه ای را خراب کردید دلیل نمیشود که باز هم این کار رو کنید، بلکه این بار از شکست خود یاد گرفته اید و دیگر آن اشتباه را تکرار نمیکنید!
  • ترس از مورد قضاوت واقع شدن: این ترس رو همه ما حداقل یکبار تجربه کردیم، اما واقعاً اگر بهش فکر کنیم میبینیم اینکه نظر دیگران راجع ما چیه واقعاً اصلا اهمیتی نداره! پس اصلا به این موضوع فکر نکنید چون فقط باعث استرس بیجا میشود، این رو بدونید که شما هر کاری بکنید باز هم اونا قضاوت خودشون رو میکنند! پس فقط روی کار خودتون تمرکز کنید.
  • مقایسه: هیچ وقت خودتان را با هیچ کس مقایسه نکنید. حتی فکرش هم نکن! هیچ کس قرار نیست کامل باشه! قرار نیست خودتون رو با کسی که سالهاست تلاش میکنه مقایسه کنید! این کار فقط شما را مضطرب میکنه پس کاملا خودتون رو از این افکار خلاص کنید و فقط به این فکر کنید که بهترین عملکرد را داشته باشید.

عدم آمادگی برای شروع مکالمه:

این اضطراب کاملا طبیعیست! پس سعی کنید همیشه آماده باشید! مکالمه انگلیسی هر لحظه ممکن است اتفاق بیافتد، ممکن است همین کسی که چند لحظه دیگر از کنار شما قرار است عبور کند یک توریست باشد که میخواهد با شما به زبان انگلیسی صحبت کند.پس همیشه آماده باشید و در ذهن خود همیشه،خودتان را برای موقعیت های مختلف آماده کنید و آموزش ها رو مرور کنین.

نکات ویژه برای بهبود مهارت گفتاری:

تمرین جلوی آینه

یکی از روش های کلاسیک و قدیمی این است که جلوی آینه با خود با صدای بلند صحبت کنید، اصلا احمقانه به نظر نمی‌آید! به چشمان خود در آینه خیره شوید و با صدای بلند با خود مکالمه کنید! این کار ترس شما را تا حد زیادی از بین میبرد!

با صدای بلند تمرین کنید

مکالمه و ارتباط برقرار کردن با زبان انگلیسی یکی از کاربردی ترین روش ها برای آموزش است. اما آیا همه اعضای خانواده می توانند به این زبان صحبت کنند؟ آیا دیگران نکات غلط شما را متوجه می شوند؟ خودآموز زبان انگلیسی می تواند همراه بسیار خوبی برای آموزش زبان و تمرین با صدای بلند، اصلاح غلط های شما و تمرین های گفتاری باشد. در ابتدای شروع ممکن است خجالت بکشید، دوست نداشته باشید دیگران صدایتان را بشنوند. اگر تمرین نکنید، هرگز متوجه اشتباهاتتان نمی شوید. تمرین با صدای بلند به شما اعتماد بنفس می دهد تا در جمع انگلیسی صحبت کردن برایتان سخت نشود. خودآموز زبان انگلیسی برای شروع به شما کمک ویژه ای می کند.

رازهای کوچک با تاثیر بســـیار زیاد و سریع:

خوب اسم این مقاله خیلی چیز هارو مشخص میکنه.حالا رسیدیم به نکات ناگفتنی برای بهبود مهارت گفتاری انگلیسی.راز های کوچک غیر قابل لبان دقیقا همین نکات ناگفتنی هستند که ما مد نظر داشتیم

شروعی قدرتمند

همیشه در ذهن خود به موقعیت های مختلف مکالمه فکر کنید و برای هر موقعیت یک شروعی قدرتمند آماده کنید! جملاتی که برای شروع هر مکالمه لازم است را حتی حفظ کنید! وقتی که بدون مشکل و با اعتماد به نفس کامل یک مکالمه را شروع میکنید مطمئن باشید که مکالمه بهتری خواهید داشت!

باعث خجالت خودتان شوید

تعجب نکنید ! اینقدر این کار را باید انجام دهید تا به اصطلاح خجالت شما بریزد! مثلا به خیابان رفته و با صدای بلند شروع به خواندن یک آواز کنید!

به جمله بعدی فکر کنید

همیشه به جمله بعدی که میخواهید بگویید فکر کنید، اجازه ندهید گفتن جمله بعدی شما را غافلگیر کند! با این کار با اعتماد به نفس بیشتری میتوانید مکالمه کنید. حتی باید سعی کنید که جمله بعدی فردی که با او مکالمه میکنید را پیش بینی کرده و جمله ای را برای خود آماده کنید.

فیلم و ویدئو ببینید

تماشای فیلم و ویدئو همانند خواندن به شما در بکاربردن کلمات و جمله سازی کمک زیادی می کنند. اما کاربرد ویژه تصاویر ویدئویی نحوه به کاربردن جملات و همچنین اصطلاحات رایج در زبان انگلیسی است.تماشای تصاویر ویدئویی نقش بسزایی در پیشرفت مکالمه شما دارد.البته اگر از زبان آموزان EN45 باشید حتماٌ با آموزش ویدویی دوره‌های آموزشی کار کرده‌اید.

سوال بپرسید

پرسیدن یکی از مراحل آموزش است. مطمعنا در حین آموزش هر مبحث جدیدی از یک فرمول ساده ریاضی گرفته تا مباحث تخصصی سوال هایی برایتان پیش آمده است. آموزش مکالمه زبان انگلیسی هم از این قائده مستثنی نیست. پس از انسان های آگاه سوال نکات خود را بپرسید و حتی سوالات خود را در اینترنت جست و جو کنید تا تاثیر ویژه فهمیدن سریع جوابتان روی یادگیریتان را ببینید.

پشتکار داشته باشید(کلیدی‌ترین ویژگی شخصی در تقویت مهارت های انگلیسی):

هرگز خسته نشوید. آموزش زبان انگلیسی به زمان نیاز دارد. و حتی ممکن است شما را خسته کند. اما وقتی نتیجه زحمات خود را در مکالمه خودتان ببینید، متوجه ارزش آن خواهید شد. کلمات «بسیار سخت است» و «نمی توانم» را از خود دور کنید. این افکار منفی ممکن است تمام تلاش شما را بر باد دهد. با یاد آوری نکات مثبت به خودتان انگیزه دهید. برای خودتان هدف ویژه و بخصوصی تعریف کنید و با رسیدن به آن برای خودتان جایزه بخرید. اشتباه کردن بخشی از فرآیند آموزش است. اگر اشتباه نکنید متوجه میزان آموخته هایتان نمی شوید. این مسیر را ادامه دهید و مطمئن باشید هر روز بهتر از دیروز خواهید بود.