چگونه یک مکالمه انگلیسی را شروع و هدایت کنیم؟

توی این مقاله تصمیم گرفتیم چگونگی شروع مکالمه انگلیسی رو براتون شرح بدیم.البته یکی از مشکلاتی که زبان آموزان دارند نحوه شروع جمله هست. به طور مثال هر موقع سوالی از شما پرسیده میشود تنها جوابی که اول به ذهن شما میرسد yes it is یا yes i doهست.که اصلا جواب مناسبی نیست و بیشتر به درد امتحانات شفاهی موسسات آموزشی میخوره نه واقعیت

برای مطالعه مطالب بیشتر وکاربردی به صفحه تقویت مکالمه انگلیسی ما سر بزنید.

شروع مکالمه:

1.حس آرامش در مکالمه

موقع شروع کردن مکالمه سعی کنید که اصلا استرس نداشته باشید چون حتی سوال پاسخ مناسب شما را تحت پوشش قرار میدهد و فرد مقابل هم دچار اصطراب میشود.بهتر است ساده ترین پاسخ را هم که دارید با آرامش بدهید و ا یک لبخند جمله را با پایان برسونید.

2.شما مرکز جهان نیسیتید،
نظر خواهی کنید

به یاد داشته باشید که شما مرکز جهان نیستید و باید به دیگران این اجازه را بدهید تا آنها هم بتوانند ابراز وجود کنند. پس سوال بپرسید و طرف مقابل را وادار به صحبت درباره خودش کنید. از دیگران نظر بخواهید، چرا که همه نظرات خود را دارند و دوست دارند آنها را با دیگران درمیان بگذارند.اصلا خوب نیست که پست هم نطرات خودتون رو بگید اینطوری حتی در آزمون هایی مثل آیلتس ممکن است نظر منفی ممتحن را به خودتان جلب کنید.

3. رو راست بودن

رو راست باشید و اگر از چیزی خوشتان نمی آید صادقانه آن را بیان کنید و صرفا با حرفهای شخص مقابل موافقت نکنید.

4.گسترس مکالمه انگلیسی

برای گسترش مکالمه سوالات بیشتری بپرسید اما اگر احساس کردید که طرف مقابلتان دارد علاقه خود را از دست میدهد سعی کنید استراتژی خوتون رو عوض کنید.این نکته برای پاسخ دادن به سوالات در آزمون اسپیکینگ آیلتس هم کاربرد فراوان دارد.وقتی جواب خاصی ندارید سعی کنید سوال را طور دیگه یی تفسیر کنید(paraphrasing) ولی مراقب باشید که off topic نرید و به اصطلاح از موضوع سوال و مکالمه پرت نشید5

6.تغییر موضوع

موضوع را تغییر دهید و به اینکه طرف مقابل شما تا چه اندازه به موضوع مدنظر شما علاقه دارد توجه کنید.میتوانید از تکنیک (paraphrasing) هم استفاده کنید.موضوع را دوباره به روش دیگری تفسیر ولی حول همان موضوع به شکل دیگری صحبت کنید.

7. پایان مکالمه

هر گفتگویی باید به پایان برسد بنابراین مکالمه انگلیسی بین شم او هر کس دیگری باید با یک نتیجه به اتمام برسد.در قسمت آخر آزمون اسپیکینگ آیتلس شما با یک موضوع رو به رو میشوید که باید دو دقیقه دربارش صحبت کنید و در 30 ثانیه آخر بهتر است که همه مطالب و مثال ها را در یک نقطه جمع کنید و یک جمع بندی کامل انجام بدهید.

8. تجربیات خود را در میان بگذارید

مکالمه انگلیسی بهترین موقعیت است که تجربیات و نظرات خود را با هم در میان بگذارید و در واقعا صحبت درباره اتفاقات چند روز اخیر بیشترین مالکه است که اختمال دارد شما در آن شرکت کنید چه ایران و چه خارج از ایران.سعی کنید از متد صحبت در حال پیاده روی (Street Talk)استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که بسیاری از افراد به دلیل داشتن اضطراب های گوناگونی که از رنج میبرند که مکالمه هم میتواند یکی از آنها باشد راحت نمیتوانند مکالمه کنند، بنابراین به دیگران اجازه دهید تا با شما راحت بشوند. این را هم فراموش نکنید که شروع یک مکالمه یا گفتگو به زبان انگلیسی میتواند در یادگیری شما بسیار تاثیر گذار باشد، پس از هر فرصت برای صحبت با دیگران استفاده کنید و احساسات آنها را در نظر بگیرید. 

انتخاب موضوع هایی برای مکالمه انگلیسی بین دو دوست

درمورد کسی که با او صحبت میکنید

بیشترما دوست داریم که هم درمورد دیگران بدانیم و هم درمورد خودمان با کسی صحبت کنیم. پس یکی ازراههای شروع مکالمه انگلیسی سوال درمورد دیگری ست. سوالات خودرا میتوانید کوتاه انتخاب کنید که جواب آنها بله و خیرباشد. اگرطرف مقابل شما با این مسئله مشکل دارد میتوانید جوابها را بازترکنید وبا پرسیدن سوالات بیشتر وی را به صحبت کردن تشویق کنید. میتوانید ازعلایق و فعالیتهای او سوال کنیدتا باب صحبت برای یک مکالمه ی خصوصی بازشود.

به اطراف هم نگاه کنید

به هنگام بودن با کسی فقط روی خودتان تمرکزنکنید و سعی کنید با توجه به محیط اطرافتان موضوعات جالب دیگری را پیداکنید.مثلا دریک مهمانی سعی کنید ازچیزها و افرادی که دراطرافتان هستند برای طرح موضوع مکالمه استفاده کنید.

اخبارروز

اگرهیچ موضوع دیگری دررابطه با سوالات شخصی پیدانکردید میتوانید به خبرهای روزتوجه کنید و ببینید که چه موضوعات جالبی درمحل اقامتتان یا دنیا اتفاق افتاده که شما بتوانید درمورد آن صحبت کنید.

چیزهایی که دوست دارید و ندارید

افراد همیشه در گفتوگو دوست دارند که درمورد چیزهایی که دوست دارند و چیزهای که دوست ندارند صحبت کنند.بهترین راه برای شروع مکالمه انگلیسی هم شاید همین مورد باشدوبستگی به شما و پارتنرتون داره. اینها چند نمونه هستند:

آهنگ‌ها/آلبوم‌های مورد علاقه

فیلم‌ها/برنامه‌های تلویزیونی موردعلاقه

بدمزه‌ترین شکلاتی که تابحال خورده‌اید

بهترین/بدترین مسافرتی که تابحال رفته‌اید

بهترین/بدترین کار/رئیس/همکاری که تابحال داشته‌اید    

تجربیات مشترک

این موضوع ممکن است کمی مبهم به نظر برسد. البته تاحدودی شبیه به موضوعات بالاست. اما رویکرد جالبی از آن است.

منظورمان این است که آنچه در مکالمه انگلیسی بین دو دوست گفته می شود، لازم نیست که واقعیات باشند. آنچه که به اشتراک می گذارید احساسات و تجربیات هستند. هیجان و احساسات پشت اتفاقاتی که برایمان می‌افتد.

یک نمونه از آن می‌تواند طریقی باشد که می‌فهمید طرف مقابل به مسافرت علاقه دارد. به همین دلیل می‌پرسید: چه چیز مسافرت هست که باعث شده اینقدر آن را دوست داشته باشی؟ ممکن است بگوید هیجان کشف چیزهای تازه، چیزهایی که قبلاً اصلاً ندیده است. و ممکن است شما هم همان احساس را نسبت به مسافرت داشته باشید. به همین دلیل ممکن است بگویید: آره، می‌دونم به دست آوردن تجربه‌های جدید و تازه خیلی جالب است.

اما لازم نیست برای اینکه بتوانید با فرد‌مقابل ارتباط پیدا کنید حتماً زیاد مسافرت رفته باشید. ممکن است عاشق کتاب یا فیلم باشید. آنوقت می‌توانید احساستان را وقتی یک نویسنده یا فیلم عالی جدید کشف می‌کنید مطرح کنید. این درست مثل سفر کردن به یک دنیای کاملاً جدید و هیجان‌انگیز است. 

عبارات کاربردی برای شروع، ادامه و اتصال عبارات در مکالمه

بستگی دارد که کجای مکالمه باشید.اگر ابتدای مکالمه هستید شما یک سری متد برای شروع دارید و اگر از شما خواسته شده است که ادامه ی صحبت دیگری را بگویید یک سری راه های دیگر.در ادامه چند نمونه همرا با مثال بیان میکنیم.

هنگام شروع مکالمه

In my perspective:از نظر من
In my point of view:از دیدگاه من
In my opinion:از نظر من
I Believe: معتقدم
I think: فکر کنم
I Guess:حدس میرنم
Hold an opinion:یک نظر را نگه داشتن

هنگام بیان یک نظر دیگر در مکالمه انگلیسی

from another perspective:از منظر دیگر
On the other hand:از طرف دیگر
From Another Angel:از زاویه دیگر

هنگام اتصال دو عبارت

ِDespite:با اینکه,با وجود
Thought:اگر چه
Beside:جدای از چیزی
In addition:به علاوه

برای اتمام دادن و نتیجه گیری مکالمه

to sum up:برای جمع بندی
to conclude:برای نتیجه گیری
To summarize :به معنای حمع بتندی به کار میرود
Finally :نهایت