تکنیک های reading و 6 راهکار برای مبتدی ها

تکنیک های reading

 

تکنیک های reading

با اینکه Reading  یکی از چهار مهارت اصلی در یادگیری زبان است، اما زبان آموزان بیشترین بی توجهی را به این مهارت و تکنیک های آن می کنند.

بی توجهی به این معناست که زبان آموزان اضافه بر کلمات و عباراتی که در کتاب های درسی خود می خوانند، مطالعات اضافی ندارند( کتابهای زبان اصلی). زبان آموزی که قصد دارد به درجات پیشرفته ای از زبان مورد نظر خود برسد،باید این را در نظر بگیرد که خواندن متن های مختلف و مطالعات آزاد که خود نیازمند تکنیک های reading است ، دایره کلمات او را افزایش خواهد داد و تاثیر به سزایی در پیشرفت او خواهد داشت. اگر محدوده لغات گسترده نباشد خیلی از متن ها را نخواهیم فهمید و همچنین در خیلی از شرایط برای فهماندن منظور خود به دیگران با مشکل روبه رو خواهیم شد.

حال سوال اینجاست که چه بخوانیم؟تکنیک های reading چیست؟

2 تکنیک شناخته شده وجود دارد که به نام های Intensive و Extensive شناخته میشوند. اگر به این دو تکنیک reading کاملا تسلط پیدا کنید، به این صورت که بدانید چه بخوانید و چگونه بخوانید و چرا بخوانید دو ابزار مهم برای یادگیری کلمات در دست دارید.

Intensive :

در این تکنیک شما متن را به اصطلاح کاملا واسازی می کنید. یعنی متن را کاملا جزیی میخوانید و تک به تک به دنبال کلمات و یا عباراتی میگردید که معنایشان را نمی دانید. این تکنیک مستلزم داشتن قدرت تمرکز بالایی است.

هنگامی که این تکنیک را اجرا می کنید باید از تکنیک های خاص reading استفاده کنید در غیر اینصورت این تکنیک موثر برای شما بسیار کسل کننده خواهد شد، همچنین سعی کنید متنهای کوتاه و جذاب را برای این تکنیک برگزینید و زمانی آن را اجرا کنید که در پر انرژی ترین حالت خود هستید.

بهترین منابع برای این تکنیک عبارتند از:

مقالات خبری

مقالات ویکیپدیا

داستان های کوتاه

متن های موجود در یک وبلاگ

Extensive :

فلسفه این تکنیک این است که هر چقدر که می توانی بخوان بدون آنکه نگران معنی کلمه و یا عبارتی باشی.

در این تکنیک نیازی نیست که به دنبال معنای تک تک کلمات و عبارات باشیم، فقط در صورتی که ندانستن معنای کلمه ای مانع فهمیدن کل متن می شود به دنبال معنای آن میرویم.

در این تکنیک اگر متنی که برای reading انتخاب کرده اید در سطح زبانی شما باشد،  به آسانی متن را بدون نیاز به یافتن معنای کلمه های دشوار آن خواهید فهمید به این صورت که اگر معنای کلمه ای را نمی دانستید از جملات قبل و بعد از آن معنای کل و مفهوم را در می یابید.

این تکنیک برخلاف تکنیک Intensive که نیازمند تمرکز و تلاش ذهنی زیادی بود،  بیشتر حالت های تفریحی به خود می گیرد و هدف آن اینست که با بیشتر خواندن در معرض زبان مورد نظر قرار گیرید و به طور ناخودآگاه دانش زبانی reading خود را بیافزایید.

چه زمانی برای این تکنیک مناسب است و چه نوعی از متن های انگلیسی در این تکنیک مناسب reading است؟ 

این تکنیک را فقط زمانی که کاملا آرام و بدون هیجان و استرس هستید و زمان زیادی را در اختیار دارید به کار گیرید و سعی کنید از متن هایی برای reading استفاده کنید که نه خیلی طولانی و نه خیلی کوتاه باشند، همچنین دقت داشته باشید که متن را مناسب سطح زبانی خود برگزینید زیرا اگر متن برای شما در سطح بالایی باشد به هرصورت مجبور خواهید شد که به دنبال معنی های تک تک کلمات بروید و از هدف و استراتژی این تکنیک دور شوید.

بهترین منابع برای reading با این تکنیک عبارتند از:

Graded readers (این ها کتابهایی با موضوعات مختلفی می باشند که به طور اختصاصی برای زبان آموزان نوشته شده است. در سطح های مختلفی طبقه بندی شده و ساده شده ی کتابهای داستان و مقالات دیگر می باشد.)

کتابهای دو زبانه

کتابهای Native

مجلات

کتابهای کمدی 

6 راهکار برای مبتدی هایی که مطالعه انگلیسی را شروع کرده اند:

6 راهکار برای مبتدی هایی که مطالعه انگلیسی را شروع کرده اند

زمان مشخص کنید

یک ساعت مشخصی را در طول روز تنظیم کنید و سعی کنید هر روز در آن ساعت ها کتاب بخوانید. شما می توانید ابتدا با 10-15 دقیقه شروع کنید و سپس آن را به مرور افزایش دهید. شما همچنین می توانید چندین تایم مشخصی را در طول روز برای این کار اختصاص دهید.

یک محل برای مطالعه تعیین نمایید

یکی از نکاتی که قبل از همه ی تکنیک های reading باید انجام دهید فضا آروم و راحتی است.در یک گوشه از خانه خود یک محلی را برای مطالعه اختصاص دهید. مکانی با نور کافی،  یک کفش یا دمپایی راحت، یک میز کوچک و یک چای یا قهوه گرم. شما همچنین می توانید یک میز در یکی از کافه های مورد علاقه تان را به محل مطالعه خود اختصاص دهید.

همیشه بهمراه خود کتاب داشته باشید

هیچ چیزی بهتر از این نیست که شما همیشه یک کتاب همراهتان باشد. فرض کنیم که شما به یک دندانپزشکی رفته اید و باید منتظر بمانید. خب، اینجا یک فرصتی برای شماست تا کتاب بخوانید و اینگونه استرس انتظار را هم نخواهید داشت.  یا اینکه یک صف طولانی جلوی شماست. این هم یک فرصت! کتابتان را باز کنید هم حوصله تان سر نرود هم اینکه از زمانتان بهترین استفاده را ببرید.یکی از تاثیر گذار ترین راهکار ها و تکنیک های مناسب برای reading انگلیسی همراه داشتن دائم یک کتاب انگلیسی است.

خودتان را مجبور نکنید که کتابی که دوست ندارید را بخوانید

به خصوص در ابتدا که شروع به reading کتاب های انگلیسی می کنید در رابطه با موضوعاتی که به آنها علاقه دارید مطالعه نمایید. همچنین منطقی است که در ابتدای شروع،  از کتابهای ساده با حجم کم شروع کنید. به مرور زمان که این عادت کتابخوانی در شما بوجود آمد میتوانید شروع به خواندن کتابهایی با موضوعات مختلف  نمایید. یک تکنیک آن است که اگر کتابی را دوست ندارید سعی نکنید که حتما آن را بخوانید. آن کتاب را کنار گذاشته و به سراغ کتابی بروید که برایتان جذاب است.

لیست مطالعه ایجاد نمایید

یک لیست مطالعه برای خود تنظیم نمایید. به این منظور نگاهی به وبلاگها، مجلات، پیشنهادات مربوط به ستونهای مورد علاقه خود در روزنامه ها بیندازید.کتابهایی را که برای شما جالب و جذاب بنظر می رسد را در لیست خود اضافه کرده و کتابهایی را که می خوانید در لیست خود علامت بزنید. درصوزت تمایل، می توانید یادداشت هایی مربوط به کتاب هایی را که خوانده اید در این لیست اضافه کنید.

وبلاگ باز کنید

برای خود یک وبلاگ انگلیسی باز کنید، و در این وبلاگ یادداشت ها و نکاتی درمورد کتابهایی که می خوانید یا حتی تکنیک هایی که خودتون برای reading بکار میبرید را بنویسید. در اینجا شما می توانید نظرات خود را، بخش هایی که دوست داشتید و نداشتید، نظراتان در مورد شخصیت های اصلی، نظر خود را در مورد نویسنده و خیلی چیزهای دیگر را یادداشت نمایید. شما می توانید وبلاگ خود را به دوستانتان معرفی کرده و مطالبتان را با آنها به اشتراک بگذارید و اجازه دهید نظراتشان را درمورد وبلاگ بنویسند، ویا اگر آنها نیز همان کتاب را  خوانده اند میتوانید از آنها بخواهید که نظرات شخص شان را درمورد آن کتاب در وبلاگ به اشتراک بگذارند.