تقویت مهارت reading با معرفی چند رمان خارجی انگلیسی

تقویت مهارت reading با معرفی چند رمان خارجی انگلیسی

 

اهمیت تقویت مهارت reading در زبان انگلیسی به اندازه ی مهارت های دیگر از جمله speaking, listeningو writing میباشد که تقویت آن تاثیر مستقیمی بر دیگر مهارت ها دارد.اصولاً هر شخصی روشی خاص خود برای خواندن مطالب مختلف را دارد ولی روشهایی هم هست که میتوانند مهارت خواندن شما را تقویت کنند. یکی از روش های مهم و کاربردی خواندن رمان خارجی بصورتی که روی لغات جدید و اصطلاحات و گرامر ها تمرکز کرده تا با رمان های انگلیسی متفاوت بتوانیم مهارت reading خودرا تقویت کنیم.ما در اینجا به معرفی چند رمان خارجی مناسب برای زبان آموزان می پردازیم.

 

Pride & Prejudice(جین آستین)

معرفی رمان مشهور غرور و تعصب

 

در این جا به معرفی رمان مشهور غرور و تعصب Pride and Prejudice نویسنده انگلیسی جین آستین می پردازیم که اولین بار در سال 1813 منتشر گردید و امروزه با فروش بیش از 20 میلیون نسخه در لیست محبوب ترین آثار ادبیات انگلیسی قرار دارد که در ایران هم جزو محبوب ترین رمان خارجی می باشد.

این داستان روند توسعه و تغییرات احساسات یک دختر جوان به نام الیزابت بنت را به تصویر میکشد، او یاد میگیرد که در زندگیش از قضاوتهای شتابزده دور باشد و در آخربه درک تفاوت بین ظاهر و باطن مسائل می رسد.

این رمان خارجی در عین جدی بودن مایه هایی از طنز را در خود پنهان دارد که در مسائلی مانند تحصیلات و ازدواج و پول خانواده های بریتانیای قدیم پنهان شده است، یک مثال از این درونمایه طنز می تواند جمله آغازین این کتاب باشد:" همه فرضشان اینست که هر مرد مجرد پولدارقاعدتا زن می خواهد." این جمله در آغاز کتاب نشان دهنده تم اصلی این اثر می باشد. دیگر موضوعات مطرح در این کتاب عبارتند از: ثروت، اصل و نسب و خودآگاهی.

خانواده بنت از 7 نفر تشکیل شده اند که 5تای آن ها دختران این خانواده هستند و به هیچ کدام از آن ها ارث نمیرسد زیرا اموال آقای بنت متضمن موارد دیگری می باشد پس خانم بنت همواره در تلاش است تا یکی از دخترانش با مردی اصل و نسب دار ازدواج کرده و پولدار و خوشبخت شوند.

جین آستین برای طرفداران حقوق زنان بسیار شناخته شده است، هر چه پیش میرویم آثار او بیشتر خود را در جامعه زنده و آشکار می نماید، او در این کتاب بر این موضوع تاکید دارد که ازدواج نباید فقط بر اساس مسائل مادی باشد بلکه عشق لازمه ازدواج است.

در سال 2005 فیلمی از این رمان خارجی بر اساس این کتاب ساخته شد.

تعدادی از شخصیت های اصلی داستان عبارتند از:

الیزابت بنت:  او دومین دختر خانواده بنت است و 20 سال دارد. او بسیار جذاب، شاداب و سرزنده است، اما عادت دارد که سریعا بر اساس ظاهر قضاوت کند. او در مسیر داستان با آقای دارسی چالش های مختلفی را تجربه می کند و در آخر آقای دارسی با کنار گذاشتن غرور خود و الیزابت با کنار گذاشتن تعصب خودبه عشق دست می یابند پس الیزابت نماد تعصب و دارسی نماد غرور در تیتر کتاب می باشند

آقای دارسی: او دوست ثروتمند آقای بینگلی می باشد که تازه به دهکده آمده است. او با این که بسیار جذاب و با اصل و نسب است اما  روابط اجتماعی ضعیفی دارد که باعث می شود همه اینگونه قضاوت کنند که از روی غرور با دیگران صحبت نمی کند.

جین بنت: دختر بزرگ خانواده که 22 سال دارد. او به همه مسائل خوش بین است و فقط خوبی دیگران را می بیند.

این کتاب به ما  می آموزد بنابر احساسات اولیه خود راجع به موضوعی تصمیم نگیریم و با تعصب نسبت به موضوعی برخورد نکنیم، اگر اکثریت راجع به موضوعی نظر مثبت دارند دلیل بر درست بودن آن مطلب نمی باشد و برعکس

رمان های پلیسی - جنایی (آگاتا کریستی)

آگاتا کریستی (Agatha Christie) نویسنده انگلیسی رمان های پلیسی

 

آگاتا کریستی (Agatha Christie) نویسنده خارجی که رمان های پلیسی - جنایی را شاید خیلی ها بشناسند. سری داستان های پوآرو شاید معروف ترین اثر این بانوی ادبیات داستانی زبان انگلیسی باشد. از دید زبانشناسی و ترجمه آگاتا کریستی نویسنده محبوب زبان های مختلف دنیاست.

پرفروش ترین نویسنده دنیا

کسی که او را ملکه رمان های جنایی یا “Queen of Crime” می دانند. در کتاب گینس این نویسنده را بعد از ویلیام شکسپیر، یکی از پرفروش ترین نویسنده دنیا ثبت کرده اند. خانم مارپل و کارآگاه پوآرو شاید معروف ترین شخصیت های رمان هایش باشند که تمامی مردم جهان را مجذوب خود کردند.

بیشترین تعداد ترجمه به زبان های دنیا

شاید برای برخی نویسندگان رسیدن به فروش 2 میلیون جلد بسیار زیاد باشد. اما برای آگاتا کریستی آماری فوق العاده وجود دارد. نه تنها کتاب های او به بیش از ۱۰۰ زبان در دنیا ترجمه شده است، بلکه تعدادی باور نکردنی که حتی بهترین نویسندگان دنیا هم برایشان یک آرزو است به فروش رفته که رکورد سوم در دنیا را پس از شکسپیر و انجیل به خود اختصاص داده است.

چرا ما به زبان آموزان خواندن رمان خارجی به نویسندگی اگاتا کریستی را پیشنهاد می دهیم؟

در یادگیری زبان انگلیسی دو نکته بسیار مهم وجود دارد:

علاقه: شما برای هر کاری که میکنید باید به آن علاقه داشته باشید. رمان های جنایی این نویسنده انگلیسی زبان چنان علاقه ای در خوانندگانش ایجاد می کند که نه تنها دوست دارند داستان را دنبال کنند بلکه دوست دارند داستان های دیگر را نیز بخوانند.

Information Gap: شاید اصطلاح خلاء اطلاعاتی برایتان کمی جدید باشد، اما تحقیقات نشان داده تا شما در خود احساس نیاز به اطلاعات نکنید هیچ وقت سراغ یادگیری را نمی گیرید. رمان های پلیسی به شما کمک می کند، احساس کنید که سوالات زیادی در ذهن شما باقی مانده و تا به جواب آنها نرسید نمی توانید آرام بنشینید.آگاتا کریستی این نویسنده خارجی هر دو عامل را به شما می دهد. پس معطل نکنید و هر چه سریع تر رمان های Agatha Christie را بخوانید.

بادبادک باز

بادبادک باز

بادبادک باز نوشته ی نویسنده ی معروف افعانستان خالد حسینی است. در اینجا بادبادک باز را برای تقویت مهارت reading شما معرفی خواهیم کرد.

بادبادک باز اولین اثر منتشر شده از خالد حسینی است که به زبان انگلیسی نوشته شده است. خالد حسینی با انتشار این کتاب به موفقیت‌های چشمگیری نائل شده است.راوی داستان امیر است، نویسنده افغانی پشتون تبار مقیم امریکا. امیر تمام کودکی خود را به همراه پدرش و خدمتکار هزاره ای و فرزندش حسن در افغانستان گذرانده است.

حسن دوست صمیمی امیر در تمام دوران کودکی اش بوده است،دوستی بی ریا و بی غل و غش.در همین دوران یعنی در زمانی که افغانستان هنوز به دست طالبان نیفتاده بود، کودکان افغانی زمستان‌ها بادبادک می پراندد، بعد از یک مسابقه بادبادک پرانی که ،امیر و حسن برنده مسابقه شده بودند،امیر به حسن خیانت می کند و باعث می شود او و پدرش به هزاره جات باز گردند.

این خیانت تا سالها بعد نیز روح امیر را آزرده می کرد.امیر  بعد از چندین سال زندگی در آمریکا برای جبران خیانتی که مرتکب شده بود به افغانستان باز می گردد.

خالد حسینی خود در رابطه با این اثر گفته است که در ابتدا وی مجموعه داستانی از زندگی دو پسر بادبادک باز را نوشته بود که پس از اینکه از سوی ناشران مورد قبول واقع نشد آن مجموعه داستان کوتاه را به رمان تبدیل کرده است.

از آن جایی که نویسنده در این رمان مضامینی چون خیانت،پشیمانی،دوستی و عشق بین پدر و فرزند را به تصویر کشیده است و این مضامین،مضامینی جهانی است نه صرفا مسائلی  میان افغان ها،بادبادک باز به رمانی مورد علاقه و پسند ملیت های مختلف تبدیل شده است.از روی رمان بادبادک باز خالد حسینی فیلمی هم به این نام ساخته شده است.

این رمان خارجی با فروش بسیارخوبی مواجه شد که شاید بتوان دلایل زیررا علل اصلی آن دانست:

1- چاپ رمان مصادف است با حادثه 11 سپتامبر؛ ورود امریکا به افغانستان و توجه مردم دنیا به مردمان افغان و بخصوص طالبان

2- نوعی جنگ مخفیانه و سرد علیه شوروی ها که در کتاب انسان های متجاوز معرفی شده اند و امریکا که مهد آزادی و مکانی برای رشد و شکوفایی انسان مطرح می شود

3- عطش شناخت مردم جهان بعد از مطرح شدن طالبان ها .انسان های آن سوی آب ها خیلی مایل بودند که بدانند افغان ها چگونه زندگی می کنند و دارای چه آداب و روسوماتی هستند. چه افرادی هستند که به خود اجازه داده اند دوقلو های امریکا را به آتش بکشانند.

THE LITTLE PRINCE

شازده کوچولو نوشته انتونی دی سنت اگزوپری، کتابی جادویی در ارتباط با اهمیت دوستی و صداقت است.

داستان با گوینده ای آغاز می شود که داستان رویارویی خود با شازده کوچولو را تعریف می کند که مربوط به 6 سال پیش بوده است. گوینده داستان6 سال پیش با هواپیمای خود در بیابان Sahara فرود می آید و در حالیکه برای تعمیر هواپیما تلاش میکرده است با پسر کوچکی روبه رو می شود، پسر کوچک از او می خواهد که یک گوسفند برایش نقاشی کند. پس از سوال های بسیاری که از طرف پسربچه پرسیده می شود، گوینده داستان می فهمد که این پسر بچه از سیاره ای به نام B-612 به دنبال دوستی و صداقت می آید.پسر بجه به کل جهان مسافرت می کند و آدم های زیادی با خصوصیات مختلفی را ملاقات می کند و در آخر بر روی زمین می آید و گوینده داستان و یک روباه را ملاقات می کند.

در طول کتاب، ما خیلی کم از گوینده میفهمیم و فقط می دانیم که او یک بزرگسال خلبان می باشد. نویسنده داستان با قصد خاصی این داستان را به حالت مرموزی پیش می برد و این کار 2 دلیل دارد. اولین دلیل است که هدف اصلی نویسنده شناسایی شازده کوچولو به خوانندگان است پس به گوینده داستان نمیپردازد، دلیل دوم این است که گوینده داستان نماد تمامی بزرگسالان است همانطور که شازده کوچولو نماد کودکان جهان  است، پس به همین علت مشخصات خاصی را به گوینده نسبت نمی دهد و خواننده کتاب بنابر سلیقه خود او را تصور می کند.

گروه سنی کتاب:

هرچند در اولین برخورد با این کتاب اکثرا این طور تصور می کنند که این کتاب، کتاب کودکان است و دوستی و صداقت را به کودکان آموزش می دهد اما نویسنده این کتاب آنچنان با مهارت این کتاب را نوشته است که آن را مناسب هر گروه سنی قرار داده است و در خواندن این کتاب هیچگونه محدودیت سنی و زمانی وجود ندارد.

در حالیکه شازده کوچولو به سیارات مختلفی سفر می کند تا مناسب ترین دوست را برای خود بیابد، در همین حال به دنبال حقیقت است.

در طول سفرش شازده کوچولو در سیاره B-328 با یک تاجر آشنا می شود که دائما در حال شمارش ستارگان است؛ او ستاره ها را می شمارد و تعداد آن ها را یادداشت می کند، سپس آن را در بانک قرار می دهد، در واقع او نمادی از انسان های طماع است که دائما در حال جمع آوری ثروت برای خود هستند. او دوست خوبی برای شازده کوچواو نیست و به او اهمیت نمی دهد، همچنین کمکی به یافتن حقیقت نمی کند زیرا خودش در زندگی به دنبال مسائل دروغی و مادی است.

در آخر که با روباه آشنا می شود، روباه به او حقیقت را می گوید. در واقع حقیقت جهان این است که چشم بیرونی را ببیندی و با چشم دل حقیقت را بیابی.

کیمیاگر پائولو کویلو برای تقویت مهارت reading

 پر فروش ترین کتاب پائولو کویلو

اگر تا به حال پر فروش ترین کتاب پائولو کویلو، که بدون شک کتاب کیمیاگر این نویسنده است، را نخواندید باید هر چه سریعتر دست به کار شوید. همینطور اگر این رمان خارجی را به انگلیسی نخواندید و در عین حال دارید انگلیسی یاد میگیرید پس به این گونه حساب کنید که گویی یک کلاس زبان انگلیسی مهم را هیچگاه پشت سر نگذاشته اید. به طور کل دلایل فراوانی برای خواندن این کتاب به زبان های انگلیسی و فارسی وجود دارند و دلیل آن هم این است که پائولو کویلو سبک بی نظیری در فن بیان اتفاقات دارد. پس اگر این کتاب را اول به فارسی بخوانید، در هنگام خواندن نسخه انگلیسی این کتاب یک درک جامع از روند وقایع خواهید داشت. به طور کل سه دلیل بسیار خوب برای خواندن این کتاب وجود دارد:

خواندن این کتاب به شما کمک خواهد کرد به خود و آرزوهای خود قدرت پرواز بدهید. مهمتر از آن این که شما اهمیت دنبال کردن آرزوهای خود را درک خواهید کرد، که هر دو دلیل برای به آرزو رسیدن حیاتی هستند.

هیچ اهمیتی ندارد که شما به آرزوهای خود برسید یا خیر. چیزی که مهم است درس ها و خاطره هایی است که برای خود رقم زده اید. این به شما در بهتر شدن، قویتر شدن، خوشحالتر شدن و همینطور خوشبخت شدن کمک خواهد کرد.

درس مهمی که در این کتاب نهفته است، این است که چگونه روابط با اشخاص میتواند به رسیدن شما به آرزوهای خود کمک کند و یا آنها را به خطر بیندازد. به همین دلیل مطمئن شوید که سفر شما به سوی آرزوهایتان از طریق کسی به خطر نخواهد افتاد.