ده نکته کلیدی تقویت لیسنینگ انگلیسی

یکی از چالش برانگیزترین مهارت های در روند آموزش زبان انگلیسی،تقویت لیسنینگ انگلیسی است.با توجه به آمار های دریافت شده و همچنین نمرات زبان آموزان مجموعه ی EN45 در مهارت شنیداری، متوجه شدیم که ممکن است شما هم نیاز به تقویت این مهارت داشته باشید.اگر هم که از داوطلبان آزمون آیلتس هستید که چه بیشتر.توصیه میکنم با ما باشید. میخواهیم ده نکته کلیدی برای تقویت لیسنینگ انگلیسی را با هم مرور کنیم.برای تمرین لیسنینگ و یادگیری لیسنینگ آیلتس هم به مقاله ی تقویت لیسنینگ آیلتس و مقایسه آن با تافل رجوع کنید.

همچنین اگر قصد دارید تمرین و متد های به روز برای تقویت لیسنینگ انگلیسی به شکل عمومی داشته باشید. به مقاله تقویت لیسنینگ انگلیسی رجوع کنید.

ده نکته برای تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی

1.تقویت لیسنینگ انگلیسی نیازمند صبر می باشد:

قبل از هر چیز، خود را کودکی فرض کنید که تازه متولد شده است. همانطور که کودکان قبل از اینکه قادر به صحبت کردن باشند فقط گوش میکنند شما هم باید زمان زیادی را صرف تمرین گوش کردن به مطالب گوناگون کنید. به بیان دیگر انتظار نداشته باشید که در مدت کوتاهی بتوانید در این زمینه مهارت لازم را کسب کنید. و با یکسال تمرین کردن مثل یک فرد Native صحبت کنید.شما باید در این راه صبور و سخت کوش باشید.پشت کار اصلی ترین فاکتور برای یادگیری هر عملی است. همچنین برای بهبود مهارت شنیداری هم حیاتی است.برای شروع روزی 15 دقیقه گوش دادن به اخبار یا آهنگ را توصیه میکنیم.برای اینکه بیشتر از راه های تقویت لیسنینگ انگلیسی بدونید به مقاله مربوط به آن مراجه کنید.

2. شروع ساده برای تقویت لیسنینگ انگلیسی

برای شروع تقویت لیسنینگ ، به مکالمات کوتاه انگلیسی با کلمات و جملات ساده گوش کنید. به مرور زمان که بر مهارت شما افزوده شد، مدت زمان مکالمات و میزان دشواری کلمات و عبارات بکار رفته را افزایش دهید.برای شروع هیچ گاه به سراغ متن ها و مطالب پیچیده نروید.یکی از ده نکته کلیدی برای تقویت لیسنینگ انگلیسی انتخاب حریف در سطح خودتون و فقط کمی حرفه ای تر است.

3. دو گوش و یک زبان

تمرین لیسنینگ را بطور منظم انجام دهید تا به آوا های انگلیسی عادت کنید. به یاد داشته باشید که ما دو گوش و یک زبان داریم و این یعنی که باید دو برابر بیشتر از آنچه حرف میزنیم بشنویم.این مطلب را در نظر بگیرید که یادگیری زبان انگلیسی از راه گوش دادن و خواندن انجام میشود ولی تمرین و تقویت مهارت های انگلیسی از راه صحبت کردن و نوشتن است.پس برای شروع آموزش زبان انگلیسی سعی کنید بیشتر روی تقویت مهارت شنیداری خودتون کار کنید زیرا که بیشترین مقدار اطلاعات را به شما میدهد.سعی کنید بعد از انجام تمرین لیسنینگ حتما درباره محتوا که شنیدید 1 دقیقه صحبت کنید و نت برداری کنید.

4. موضوعات مورد علاقه و روزمره انگلیسی:

در هر یک از مراحل تقویت لیسنینگ ، بیشتر به مطالبی گوش کنید که برایتان لذت بخش تر بوده و یا اطلاعاتی در مورد آن دارید، به این ترتیب شما میتوانید بدون هیچ احساس خستگی مطالب انگلیسی طولانی مدت را گوش کنید.البته سعی کنید بعد از اینکه علاقه خود را تقویت کردید به سراغ موضوعات کاربردی دیگه نیز بروید و لیسنینگ خود را در این topic ها هم بهبود بدهید.

5. کلمات نا آشنا را بنویسید:

اگر معنی کلمات یا عباراتی را نمیدانید جای نگرانی نیست. با در نظرگرفتن مفهوم کلی آنچه گوش میدهید، میتوانید معنی آن کلمه یا عبارت را حدس زده و ابهامات خود را به سادگی برطرف کنید.سعی کنید مترادف های کلمات را پیدا کنید و آن ها را با تمرین زیاد و شنیدن زیاد ملکه ذهنتون کنید.اینجوری ذهن شما به صورت خودکار بین کلماتی در خود دارد و کلمات مبهم در تمرین لیسنینگ یک پل ایجاد میکند و به حتی ممکن است شما فکر کنید کلمه را بهتر شنیده اید، در صورتی که ذهن شما عمل جایگذینی را انجام داده است.

6. قبل ازگوش کردن به تمرین ، هدف آن را بدانید

درهردرس یک نکته وجوددارد که میخواهد به زبان آموز آموزش دهد. این نکته می تواند نکته ای گرامری, لغت و یا لغاتی جدید, یا هرمورد دیگری باشد. مدرس شما با پیش کشیدن مطالب مربوطه سعی میکند تا نظرشمارا متوجه مطلب کند. پس به راهنمائیهای مدرس خود توجه کنید و یا با نگاه کردن به تیترهای درس و عکسهای مربوطه خودتان حدس بزنید که تمرین درچه موردی است.در صورتی که در حال صحبت با یک فرد هستید و تست خاصی را حل نمیکنید حتما به زبان بدن طرف مقابل هم دقت کنید.همانند نگاه کردن به تصویر در یک آزمون لینسنیگ قطعا تصویر هم کمک به درک دیدادری شما از شرایط میکند.

7. سوالات را پیش ازگوش کردن بخوانید

اگرهنوز پس ازگذراندن مرحله ی اول گیج و گنگ هستید میتوانید راه دوم را انتخاب کنید وآن خواندن سوالات پیش ازگوش کردن به تمرین مربوطه است. همیشه یک سری سوال برای هرتمرین شنیداری وجود دارند به آنها مراجعه کنید و خواهید دید که برداشتی هرچند کم و کوتاه ازمطلب خواهید داشت.سعی کنید اگر کلمه یی در سوال هست که مهم و منحصر به فرد جلوه میکند زیر آن را خط بکشید و موقع شنیدن آن گوش های خود را تیز کنید.این کلمات شامل تاریخ ها،نام افراد یا شهر ها و از این قبیل میشود.

8.دقت در گوش کردن از مهم ترین عوامل :

شاید مهم ترین نکته از ده نکته کلیدی تقویت لیسنینگ انگلیسی وجود دارد تمرکز است.همانطور که در ابتدا ی صفحه تقویت لیسنینگ انگلیسی گفتیم برای تقویت لیسنینگ سعی نکنید! تمرکز کنید. با توجه به پیش زمینه ای که از نکات قبل پیدا کرده اید بادقت به تمرین گوش کنید. حواستان به اطراف نباشد چرا که هرحواس پرتی مساویست با ازدست دادن شنیدن مطلبی درآن مهارت و تمرین. پس با دقت و تمرکز به مکالمات گوش کنید وحتی سعی درپیش بینی کردن آنچه خواهید شنید داشته باشید.

9.از متن و زیرنویس تمارین کمک بگیرید:

حتما سراغ زیرنویس و متن آهنگ ها (Lyrics) بروید.زیرنویس را بخوانید و کلمات را یادداشت کنید.با آنچه شنیده اید مقایسه کنید و چند بار آن ها را گوش بدهید و تکرار کنید.برای آهنگ هم همینکار را انجام دهید. خواهید دید که به زودی مهارت شنیداری شما تقویت و دایره لغات انگلیسی شما هم گسترش چشم گیری پیدا کرده است.

10.یادداشت کنید و تکرار کنید.

درست است که باید با دقت گوش کنید اما درسوالات داده شده یک سری پرسشهای خاص وجود دارد که قبل ازگوش کردن شما باید بدانید که به چه نکاتی بیشترتوجه کنید. این نکات ازاسامی بعضی افراد گرفته تا آدرس و یا تاریخ مخصوص و یا حتی مکانی خاص باشد. آنها را هنگام خواندن سوالات به خاطربسپارید و اگرتعدادآنها زیاد است و بیم آن دارید که آنها رافراموش کنید درحین شنیدن نت بردارید.

برای زبان آموزان درکلاسها یکبارگوش کردن کافی نیست . بنابراین اگربا دفعه ی اول نتوانستید تمرینها را جوابگو باشید بدانید که شما تنها نیستید و باید حتما باردیگرگوش کنید. مدرسها نیزبه این مهم واقف هستند وحتما آن را برای شما مجددا پخش خواهد کرد. اما به یاد داشته باشید که درامتحانهای مهم و سرنوشت سازمثل آیلتس این امکان وجود ندارد و تنها یکبارمیتوانید به آنچه میشنوید گوش کنید. پس بار دوم سعی کنید به بهترین نحوی گیرایی خود را بالا ببرید. با حفظ این نکات تمرین ها را بار ها و بار ها تکرار کنید.همانطور که گفتیم پروسه تقویت لیسنینگ انگلیسی زمان بر است و نیاز به صبر شما دارد.

حال باید بگویم که اگر مهارت listening شما بهبود یابد، شما به راحتی قادر خواهید بود تا با لهجه ای قابل قبول صحبت کرده و با دیگران به راحتی ارتباط برقرار کنید. زمانی که شما زیاد به مکالمات و فایل های صوتی انگلیسی گوش می دهید بعد از مدتی سعی میکنید تا مشابه آن افراد صحبت کنید، بنابراین بعد از مدت زمان کوتاهی شما میتوانید تقریباً مانند یک آمریکایی زبان یا یک انگلیسی زبان صحبت کنید. پس به نتیجه میرسیم که تقویت مهارت شنیداری تاثیر مستقیم و مثبتی بر صحبت کردن شما دارد.