عدم تمرکز در تقویت لیسنینگ انگلیسی

تقویت تمرکز در لیسنینگ زبان انگلیسی

گوش کردن و شنیدن با درک کردن listening comprehension فرق میکند که درک کردن از لازمه های تقویت لیسنینگ انگلیسی . در این خصوص روشهای متفاوتی وجود دارد که بسیار ساده و در این حال بسیار تاثیر گذار هستند. عواملی که باعث عدم لیسنینگ خوب میشود به این ترتیب هستند.

لیسنینگ صداها و گفتگوهای مختلف زبان انگلیسی در یک زمان:

گاهی اوقات این امکان هست که درحال شنیدن و لیسنینگ به کسی یا چیزی هستید و همزمان صداهای انگلیسی دیگری نیز به گوشتان میخورد. مثلا تلویزیونی روشن است و یا از رادیو پیامی پخش میشود. هر صدایی که شنیدار اصلی شما را خدشه دار میکند میتواند مانع تقویت لیسنینگ شما شود.

جذب شدن و یا نشدن به شخص سخنگو:

امکان اینکه به هنگام حرف زدن کسی ما محو زیبایی ظاهر کسی شویم نیز وجود دارد. گاهی آنقدر به ظاهر کسی توجه میکنیم که کلمات و گفتار آن شخص کاملا بی اهمیت میشوند. یا حتی برعکس گاهی آنقدر از ظاهر کسی بیزار میشویم که ناخودآگاه دیگر به شخص گوینده اهمیتی نمیدهییم و گوشی برای شنیدن نیز نداریم.

گیرا نبودن مطلب شنیداری:

اگر شخص گوینده در مورد مطلبی سخن بگوید که برای ما گیرایی نداشته باشد بالطبع با بی میلی به لیسنینگ فکرمی کنیم و متوجه اصل مطلب نخواهیم شد این یکی دیگر از موانع در مسیر تقویت زبان انگلیسی ما است.

نداشتن تمرکز مانع اصلی تقویت لیسنینگ :

نداشتن تمرکز به هنگام شنیدن یکی دیگر از عواملی ست که باعث میشود شنونده ی خوبی نباشید. اگر ذهن شما حاضر نباشد و مرتبا به موضوعات مختلف دیگر فکر کنید و یا حواستان به مناظر اطرافتان باشد تمرکز خود را ازدست میدهید و به دنبال آن گیرایی مطلب سخنور را.

ناخوش بودن:

به هنگام ناخوش بودن و یا هر بیماری و کسالتی که باعث میشود نتوانیم آرامش داشته باشیم باز هم نمیتوانیم شنوای خوبی باشیم.

احساس کنید که در اقلیت قرار گرفته اید:

اگر در سخنان گوینده انگلیسی زبان به هردلیلی شما احساس کنید که مورد قضاوت قرار گرفته اید نیز باعث میشود تا در قبال گوینده سپری بگیرید که از رسیدن خبر به شما و تمرکز شما روی لیسنینگ و تقویت آن جلوگیری میکند.

عوض شدن موضوع مورد بحث و گفتگو:

همچنین اگر گوینده دائما از موضوعی به موضوعی دیگر برود نیز باعث میشود که آشفتگی در ذهن شما ایجاد شود.

خیالبافی:

رویا بافی یا خیالبافی نیز شما را از تمرکز به روی سخنان سخنگو دور میکند. ذهن خود را حاضر و ناظر به محل سخنوری بدانید. گوش کردن به تنهایی خود هنری است که باید فراگرفته شود, حال اگراین گوش کردن به زبانی دیگر باشد باید زحمتی مضاعف کشیده شود که هم به حرفها و سخنان سخنگو کشش داشته باشیم و هم بتوانیم زبان دیگر را به خوبی متوجه شویم.

 

راه حل هایی برای تقویت تمرکز و لیسنینگ انگلیسی :

آرامش :

یکی از پیش و پا افتاده ترین راههای ایجاد تمرکز از طریقه پیدایش آرامش است. آرامش خود را با تنفس شمرده و تمرکز بر روی تنفس به دست بیاورید. این بهترین راه برای دور کردن اضطراب است. یادتان باشد که هر چه آرامش بیشتری داشته باشید لذت از یادگیری بیشتر خواهد شد.

دایره لغات :

زمانی که به زبان انگلیسی گوش میدهیم باید میزان زیادی از کلمات را بلد باشیم و با نحوه استفاده از آنها آشنا باشیم. در زمان یادگیری زبان انگلیسی ما باید بسیاری از چنین واژه ها را در ذهن خود تلفظ کنیم و با تکرار برای بدست آوردن تلفظ صحیح تلاش داشته کنیم. بنابر این به طور معمول خواندن را هم مانند شنیدار پیشه کنید و با صداها آشنا باشید.

دوره های آموزش آنلاین :

در قسمت دوره های آموزشی برای افزایش قابلیت لیسنینگ و تمرکز بهتر بر انگلیسی حداکثر استفاده را ببرید. چرا که شما به متون همراه با صدا نیاز دارید و ما هم بخش هایی را به همین دلیل بوجود آوردیم و در آن قسمت فیلم های آموزشی را قرار دادیم تا شما همراه با صدا و تصویر متن را نیز در اختیار داشته باشید. بیش از یک بار به تمرینات این بخش گوش دهید و بگذارید تا صدای آنها برای شما تا حد امکان آشنا باشند. استفاده از این بخش های دوره های آموزشی آنلاین ما برای تقویت مهارت شما بسیار کار آمد است و شما در مکان دیگری که خارج از سایت باشد دسترسی به این تمرین را به آسانی نخواهید یافت.

موضوعات مورد علاقه :

موضوعاتی که به آنها علاقه ویژه دارید را برشمارید و در آن زمینه ها صداهای به نسبت طولانی را انتخاب کنید. این کار به شما اتکا به نفس بیشتری خواهد داد تا در افزایش قابلیت شنیدار خود شک نکنید.

در هنگام لیسنینگ انگلیسی بر روی واژه های ناشناخته به تعداد مشخص تمرکز کنید، آنها را یادداشت کنید، در میان تمرین خود مکث کنید و آنها را برای خود تکرار کنید. این کار به تقویت تمرکز شما کمک خواهد کرد. به سراغ کلماتی که برای شما سخت هستند بروید. کم نیاورید چرا که در هر سطحی از آموزش زبان انگلیسی این عمر طبیعی است. لیسنینگ این کلمات یا جملات باید با خواندن فراوان همراه باشد و هرچه به سطوح بالاتر صعود کنید به این شیوه نیاز بیشتری پیدا خواهید کرد.

امیدوارم این مطالب برای تقویت لیسنینگ شما زبان آموزان EN45 مفید بوده باشه.

تکرار کلمه یی که میشنوید

اگر کامه یی را میشنوید و در ذهنتان جا میگیرد خیلی سریع آن را تکرا کنید.اینگونه جلوی حواس پرتی را میگیرد و خود را با آنچه میشنوید درگیر میکنید.

افزایش ورودی انگلیسی

سعی کنید خود را در لیسنینگ غرق کنید.از موسیقی گرفته تا پادکست،از فیلم گرفته تا استفاده از اپلیکیشن های آموزشی همه را داشته باشید و سعی کنید روزی بیشتز 1 ساعت به زبان انگلیسی گوش بدید.