تقویت اسپیکینگ آیلتس ، از گرفتن ایده تا 120 ثانیه صحبت درباره یک موضوع

خوب ابتدا اجازه بدهید که درباره این قسمت آزمون آیلتس توضیح بدیم بعد بریم سراغ تقویت اسپیکینگ آیلتس. خوشبختانه فرقی بین اسپیکینگ آیلتس جنرال و آکادمیک وجود ندارد. این اولین نکته مثبت.مکالمه آیلتس دارای سه بخش (Part) هست و هر بخش یک فضای به خصوص برای خودش دارد. بنا بر سطح گرامر ، دایره لغات ، تلفظ صحیح کلمات با رعایت استرس حروف و روان صحبت کردن (Fluency) نمره شما متفاوت خواهد بود. بریم ببینم از بخش این آزمون چه الزاماتی داره و سپس درباره نحوه گرفتن ایده ، روان صحبت کردن ، گرامر و لغت به صورت اساسی صحبت میکنیم و به طور کلی سعی میکنیم نکاتی برای تقویت اسپیکینگ آیلتس براتون شرح بدیم

بخش های سه گانه اسپیکینگ آیلتس

بخش های سه گانه اسپیکینگ آیلتس

خوب همانطور که گفتیم این آزمون دارای 3 بخش است. این جا دربارشون صحبت میکنیم و لازمات گرفتن نمره معقول را در اون بررسی میکنیم.

بخش اول ، سوالات ساده و جواب های کوتاه

سعی کنید ساده و سریع هرچه در ذهنتون هست را بیان کنید.لازم نیست گرامر و کلمه پیچیده یی به کار ببرید. این پارت اسپیکینگ آیلتس جا فقط باید خودتون را گرم کنید. سوالاتی که باهاش رو به رو میشید سوالاتی هستند مثل:

Do you like trees
Have you ever had a pet
When did you go to a zoo last time
Which part of your country do most people live in
Tell me about the industries in your hometown

برای پاسخ به این سوالات خیلی قاطع و سریع جواب بدید. کوتاه و مفید. به اندازه دو یا سه جمله که رسیدید پاسخ را تمام کنید و اجازه ندهید examiner این کار را بکند. البته اگر هم اون قطع کرد مشکلی نیست.

اگر مایلید که اسپیکینگ عمومی خودتان را تقویت کنید حتما به صفحه تقویت مکالمه انگلیسی ما سر بزنید

بخش دوم Cue Card

در این قسمت آزمون اسپیکینگ به شما یک کارت میدهدن که شامل Bullet list از نکاتی است که باید به آن ها اشاره کنید و درباره آن ها توضیح بدهید. البته لازم نیست که همه آن ها را ذکر کنید ولی بهتر است کاملا دربارشون صحبت کنید. باید دو دقیقه صحبت همراه با گرامر ، لغات و اصطلاحات را تنظیم کنید.

این بخش معمولا افراد خارج از موضوع صحبت میکنند و به اصطلاح off topic میروند.
یکی از الزامات این بخش ماندن در مسیر bullet point ها است.

لازم است که دو دقیقه را کامل صحبت کنید. از توقف های معقول که مربوط به محتوای صحبتتان است استفاده کنید تا صحبت طبیعی تر جلوه کند. مواظب باشید که این توقف ها مربوط به نکات گرامری و یا زبانی نباشد که از شما نمره کم نکند.

خوب قطعا مشکل اصلی این بخش و بخش بعدی آزمون اسپیکینگ آیلتس نداشتن ایده است . منظور این است که نمیدانید که حول چه فاکتور هایی کلمه و عبارت یاد بگیرید و بیان کنید که مورد موضوع اسپیکینگ باشد

حتما ایده هایی که میخواهید بگویید را داخل کارد بنویسید چون یک دقیقه بهتون مهلت فکر کردن میدهند.این ایده هارا با تجربیات شخصی خودتون ساپورت کنید. چون این سوالات بیشتر عقاید شخصی هستند تا اطلاعات Fact

شما با این مدل سوالت در پارت دوم آزمون اسپیکینگ آیلتس رو به رو میشوید.
Describe a well-known person like or admire
you should say:

  • Who this person is
  • what this person has done
  • why this person is well known

and explain why you admire this person

راستی....! ما در مجموعه en45 که شامل اپلیکیشن و پنل سایت میشود تغریبا تمامی موضوعات تاپیک های قسمت دوم آیلتس را پوشش داده ایم. اگر خواستید فقط کافیه رایگان ثبت نام کنید.

بخش سوم ، سوالات آکادمیک با پاسخ های Fact

خوب رسدیم به بخش سخت آزمون . اینجا دیگه سوالات شخصی نیست و کاملا کلی هست. در ادامه سوالات بخش آزمون است. مشکلات تغریبا شبیه به بخش دوم آزمون اسپیکینگ آیلتس است.پاسخ های نسبتا بلند بدهید و هرچی بلدید از کلمه و گرامر تا اصطلاحات را به کار ببرید.اجازه بدهید تا examiner سوال بعدی را بپرسد تا و سپس شما پاسختان را قطع کنید.

مشکلات اصلی off topic رفتن و نداشتن ایده مناسب است. روان و سلیس صحبت نکردن و داشتن مکث های زیاد هم بسیار از نمره شما کم میکند.

شما به سوالات مثل سوالات زیر رو به رو میشوید

What kind of people become famous these days
Is this different from from the kind of achievement that made people famous in the past
How do you think people become famous in the future

البته ما در اپلیکیشن آموزش زبان En45 تغریبا 300 تاپیک درباره قسمت سوم آزمون اسپیکینگ آیلتس را پوشش داده ایم. اگر خواستید میتونید در همین سایت ثبت نام کنید و از اشتراک رایگان استفاده کنید.

چگونه مشکل روان صحبت کردن در آیلتس را حل کنم ؟

چگونه مشکل روان صحبت کردن در آیلتس را حل کنم ؟

اولین توصیه به شما صبر و تمرین است اما از کجا شروع کنید هم یک نکته دیگر است. بهترین تمرین تمرین سایه یا Shadowing است.

یکی از لیسنینگ های آیلتس را باز کنید متن آن را جلوی خود بگذارید همراه با آن گوش کردن دیالوگ آن ها را تکرار کنید. با همن تلفظ، فواصل و بالا پایین های آوایی اگر هم جا افتادید از متن یا همان AudioScript کمک بگیرید.این تکنیک علاوه بر Fluency روی تلفظ صحیح و لهجه شما هم تاثیر بی نظیر دارد.

این تکنیک علاوه بر Fluency روی تلفظ صحیح و لهجه شما هم تاثیر بی نظیر دارد.

راه دوم تکرار دیالوگ های فیلم ها و آهنگ هاست. این تمرین باعث تسلط شما روی مکالمه روان روزمره میشود که در پارت اول اسپیکینگ آیلتس بسیار تاثیر گذار است.

خوب تمرین اصلی برای این بخش فقط و فقط صحبت کردن و خواندن Reading های خیلی سنگین است. برهترین منبع هم Reading های خود Cambridge IELTS هست از نسخه 1 تا 6 آن را خوب بررسی کنید.

البته برای روان صحبت کردن بک مقاله خیلی مفصل نوشته ایم به نام چگونه انگلیسی را روان و سلیس صحبت کنیم.

چگونه مشکل ایده نداشتن برای موضوعات آیلتس را حل کنم ؟

چگونه مشکل ایده نداشتن برای موضوعات آیلتس را حل کنم ؟

این موضوع تغریبا با موضوع تقویت اسپیکینگ آیلتس یکی شمره میشود. زیرا بی نهایت چالش بر انگیز است و داشتن ایده علاوه بر نمره بالا در اسپیکینگ این آزمون میتواند شما را در رایتینگ آیلتس هم یاری دهد.شما باید یکسری ایده ها و جرقه های ذهنی داشته باشید تا بتوانید موقع شنیدن سوال بلافاصله جواب های خودان را لیست کنید.

یادتان باشد که بعضی موضاعات درای کلمات و اصطلاحا Language مشترک هستند. مثل موضوع Agriculture و organic farming، شما اگه یکی از این موضوعات را بخوانید برای آن یکی هم ایده خواهید داشت.

نکلته بعدی که باید مد نظر داشته باشید جنبه های موضوعاته. تغریبا تمامی موضوعات آیلتس دارای جنبه های economic ، political ، social ، personal environmental هستند و شما باید چند مدل شرح دلیل از هر کدوم رو حفظ کنید و استفاده کنید. این کار تغریبا شما را به نمره 6 میرسونه.

برای گرفتن ایده میتونید از کتاب هایی مثل Inside reading ، Focus on vocabulary ، سایت Scientific American و Guardian استفاده کنید. همچنین سایت Ted هم برای به دست آوردن ایده بسیار مناسب است.

از این منابع و منابع دیگر در زمینه آیلتس که در بازار زیاد هستند استفاده کنید و 100 الی 150 موضوع را آماده برای صحبت داشته باشید. میتوانید کلمات و عبارات خوب را در جعبه لایتک داشته باشید و با تمرین زیاد آنها را به همیشه فعال نگه دارید.

لغات و گرامر ضروری آیلتس از کجا پیدا کنم ؟

نمونه اسپیکینگ آیلتس

لغات ضروری برای آیلتس

راستشو بخواید مراکز مختلف سر این موضوع زیاد اتفاق نظر ندارند. نباید یک فرمول کلی داد ولی برای این تقویت دایره لغات آیلتس که هم به درد مهارت مکالمه و هم مهارت نوشتاری بخورد بهترین منابع از نظر ما این ها هستند:

Inside Reading , Focus on vocabulary 1 and 2 , Oxford Word Skill series , Vocabulary For IELTS (advance) , 504 Absolutely Essential Worlds and ect ...

مهم تر از منبع برای این کلمات متد های یادگیری هستش. این متد ها را میتوان به دسته های زیر نقسیم کرد.

ساختن جمله با کلمات جدید

این متد نه تنها کار آمد برای حفظ لغات است بلکه تاثیر مستقیم روی مقوله تقویت اسپیکینگ آیلتس دارد. سعی کنید بلافاصله بعد از اینکه کلمه یی را یادگرفتید یک جمله با آن بسازید ، آن را بنویسید و تکرار کنید. بعد از پایان مطالعه یک بار دیگر کلمات را مرور کنید و دوباره با آن ها جمله بسازید. با این متد کلمات به صورت درازمدت در ذهن شم فعال میمانند.

طراحی هوشمند جعبه لایتک

اگر میخواهید کلمات پیچیده مثل کلمات آیلتس را خوب حفظ کنید و بتوانید در مدت کوتای همه را یادآوری کنید باید یک جعبه لایتک هوشمندانه طراحی کنید. سعی کنید کلمات را بر اساس تاپیک های مختلف دسته بندی کنید و هر کدام را در یک مخزن از جعبه لایتک خود نگه دارید. فعال کردن کلمات مرتبط در ذهن بسیار ساده تر است. حالا در نظر بگیرید که این کلمات را بر اساس تاپیک های کاربردی اسپیکینگ آیلتس دسته بندی کرده باشید. موقع آزمون همه چیز عالی پیش خواهد رفت.

گرامر آیلتس

خوب بریم سراغ گرامر های عزیز و سخت . ببینید دانستن خود گرامر نه در آزمون اسپیکینگ آیلتس و نه در هیچ جای دنیا به شما کمک نمیکند. باید بتوانید آن ها را به ضمیر ناخوادآگاه خود متصل کنید. این کار هم فقط با تمرین و تمرین اتفاق می افتد. بزار ابتدا چند منبع خوب معرفی کنیم برای گرامر های مناسب و نمره بیار آیلتس.

Grammar In Use 1-4 , IELTS Grammar

به نظرم همین تا منبع خیلی زیاد هم هست. بریم ببینیم چطور میشه این ها را به ضمی ناخودآگاه خودتون متصل کنید.

داشتن یک جمله که مفاهیم گرامری را در خود داشته باشد

سعی کنید وقت یگرامری را میخوانید از بین مثال های آن یک جمله را به نمایندگی انتخاب کنید و آن را بنویسید در جایی.هر چند روز یک بار کل دفتر مثال هایتان را مرور کنید. تا آنجا که کاملا این گرامر ها ملکه ذهنتان شود. هر موقع که خواستید میتوانید جملات جدید و بهتری به این دفتر اضافه کنید.

داشتن دفتر اشتباهات (Mistakes)

حتما یک دفر تهیه کنید و هربار که اشتباهی گرامری از خودتون میبینید آن را یادداشت کنید. چند روز یکبار اشتباهات خودتان را مرور کنید و از تکرار آن جلوگیری کنید. بعد از چند هفته از میزان پیشرفت خودتان در تقویت اسپیکینگ آیلتس شگفت زده میشید.

ساختن جمله بر اساس گرامر تازه

خوب یادتون هست گفتم از روی کلمات جمله بسازید؟ همین متد را برای گرامر به کار ببرید. بلافاصله که گرامری را یادگرفتید بر اساس آن جمله بسازید. بعد از مطالعه هم این کار را برای گرامر هایی که یادگرفتید اجرا کنید.

سعی کنید به صورت هفته به هفته روی یک گرامر خاص تمرکز کنید. سعی کنید جملاتی که قبلا میگفتید را حالا پیچیده تر و با استفاده از قواعد انگلیسی جدید تکرار کنید. هفته های بعد گرامر های دیگر را مورد توجه قرار بدهید. بعد از مدتی متوجه میشوید که توانایی جمله ساختن به روش های مختلف را دارید.

راستی ما در آموزشگاه آنلاین EN45 بیش از 2000 کلمه آکادمیک و کاربردی داریم.همچنین تمام گرامر انگلیسی را جهت تقویت اسپیکینگ آیلتس و اسپیکینگ عمومی آموزش داده ایم. بعد از یادگیری شما 20 الی 25 تمرین را انجام میدهید تا این کطالب ملکه ذهن شما بشوند.

نمونه اسپیکینگ آیلتس

اینجا براتون چند نمونه از ایپیکینگ های آیلتس را که چندین بار تکرار شده اند را قرار میدهیم. دقت کنید که به تفکیک پارت های یک ، دو ، سه و یک آزمون کامل را قرار داده ایم.

نمونه اسپیکینگ آیلتس پارت 1

میبینید که اونقدر ها هم سوالات پیچیده نیست و خیلی کوتاه و با اعتماد به نفس پاسخ بدهید. لهجه اهمیت ندارد و تلفظ صحیح عبارات هس که دارای اهمیت است. البته این دو آزمون دهنده امتیاز خیلی بالایی در اسپیکینگ نخواهند گرفت ولی احتمالا نمره 5.5 را کسب خواهند کرد

نمونه اسپیکینگ آیلتس پارت 2

میبینید که آزمون دهنده ها شاید مکث هایی هم داشته باشند و زیاد هم سلیس و روان صحبت نمیکنند. این باعث افزایش اعتماد به نفس در شما خواهد شد ولی بدانید که اگر دنبال تقویت اسپیکینگ آیلتس هستید و نمره زیر 7 نمیخواهید باید بیشتر از این تلاش کنید و بهتر صحبت کنید.

نمونه اسپیکینگ آیلتس پارت 3

خوب دقت داشته باشید که یکی از فایل ها آزمون کامل هستش و تمامی سه بخش را شامل میشود. میبینید که یک آزمون کامل بیش از 15 دقیقه نیست. پس استرس نداشته باشید. تمام تلاش ای شما برای همین 15 دقیقه است و بعدش استرس تمام میشود.

نمونه کامل اسپیکینگ آیلتس: