گوش کردن صحیح در لیسنینگ انگلیسی

گوش کردن صحیح در لیسنینگ انگلیسی

 

به هنگام گوش کردن به تمرینات زبان انگلیسی به چه نکاتی توجه کنیم؟ این سوالیست که برای خیلی از زبان آموزان ممکن است پیش بیاید. یکی از مشکلاتی که اغلب زبان آموزان با آن دست به گریبان هستند، مهارت لیسنینگ انگلیسی  می باشد. برای اینکه بتوانید در این بخش به تبحر دست پیدا کنید، بهتر است که کمی راجع به گوش دادن و همین طور گوش دادن فعال اطلاعات داشته باشید.

برای  اینکه بیشتر با گوش کردن و لیسنینگ آشنا شوید، مثالی را از برنارد فراری صاحب کمپانی فراری بیان می کنم: وی معتقد است که قوی شدن در گوش دادن به عنوان مهمترین مهارت اصلی در یک کسب و کار است، زیرا بینش را تقویت کرده و به خلق ایده های جدید کمک می کند. البته بیشتر افراد سعی بر این دارند که نحوه ارتباط را یاد بگیرند تا در بیان ایدهایشان مشکل نداشته باشند. با این حال از نظر وی مسیر آنها درست نیست و فرصتهای اشتباهی را پیش روی انها قرار می دهد. در کل گوش کردن به معنای یافتن معنای گفتار دیگران در ذهن است. پس با این تعریف به فرق بین گوش کردن و شنیدن پی میبرید. همه ما انسانها با گوش های خود می شنویم و با مغزمان گوش می دهیم.

خب حال مشخص شد، زمانی که می خواهید به فیلم، موسیقی و یا صحبت یک فرد انگلیسی زبان گوش دهید، باید جوری باشد که بتوانید صحبت های وی را با کمک مغزتان درک کنید. برای لیسنینگ و درک ذهنی نیاز به دانش کافی قواعد و دستور زبان انگلیسی، و همین طور دانستن لغات بسیار زیادی هست.

شروع لیسنینگ و گوش کردن صحیح انگلیسی :

1. بهتر این است که از مطالب آسان تر برای شروع لیسنینگ استفاده کنید. و بهتر این است که بسیار و بسیار، فیلم و موسیقی را به زبان انگلیسی گوش دهید. بهتر است که فیلم هارا با زیر نویس ببینید، به این دلیل که زمانی که شما در مرحله تقویت زبان هستید، پس نا خودآگاه متوجه دیالوگ  های فیلم نخواهید شد و این متوجه نشدن باعث کسالت شما میشود. پس از فیلم دیدن خسته می شوید، و دیگر ادامه نمی دهید. بنابراین از زیرنیس حتما استفاده کنید، البته نه زیر نویس فارسی. البته یک فیلم را چندین بار نگاه کنید و دفعات پایانی سعی کنید که فیلم را بدون زیرنویس ببینید.

.برای گوش دادن به موسیقی نیز بهترین کار، انتخاب موسیقی ها با ریتم کند تر برای شروع می باشد. به موسیقی زیاد گوش دهید و در نهایت Lyric  یا شعر آهنگ را از گوگل بگیرید و چندین بار نیز همزمان با گوش دادن به موسیقی شعر را نیز دنبال نمایید.

2. اطلاعات عمومی خود را نسبت به زبان انگلیسی افزایش دهید.همچنین سعی کنید که درباره موضاعت مختلف و کاربردی و روزمره در زبان انگلیسی افزایش دهید تا موقع شنیدن و بیان کلمات ذهن شما آن هارا پیش بینی کند و جایگذین قسمت هایی که واضح نبوده اند بکند.

3. یکی از راههایی که به این درک زبانی کمک میکند، فکر کردن به زبان انگلیسی است. یعنی انگلیسی را به انگلیسی درک کنید. این کار باعث میشود که قدرت تشخیص ما افزایش پیدا کند. برای مثال فقط با افزایش دانش زبانی می توان فرق بین Live  و Leave  را متوجه شد.

گوش کردن صحیح در لیسنینگ انگلیسی

بهترین روش انجام تمرین های لیسنینگ :

قبل ازگوش کردن به تمرین هدف آن را بدانید

درهردرس یک نکته لیسنینگ وجوددارد که میخواهد به زبان آموز آموزش دهد. این نکته می تواند نکته ای گرامری, لغت و یا لغاتی جدید, یا هرمورد دیگری باشد. مدرس انگلیسی شما با پیش کشیدن مطالب مربوطه سعی میکند تا نظرشمارامتوجه مطلب کند. پس به راهنمائیهای مدرس خود توجه کنید و یا با نگاه کردن به تیترهای درس و عکسهای مربوطه خودتان حدس بزنید که تمرین درچه موردی است.

سوالات را پیش ازگوش کردن بخوانید

اگر در حال حل کردن تست هستید و یا میخواهید توسط طرح سوال مهارت listening خودر را بهبود ببخشید و اگرهنوزپس ازگذراندن مرحله ی اول گیج و گنگ هستید میتوانید راه دوم را انتخاب کنید وآن خواندن سوالات پیش از لیسنینگ مربوطه است. همیشه یک سری سوال انگلیسی برای هرتمرین شنیداری وجود دارند به آنها مراجعه کنید و خواهید دید که برداشتی هرچند کم و کوتاه ازمطلب خواهید داشت.

با دقت گوش کنید

با توجه به پیش زمینه ای که ازمراحل یک و دو پیدا کرده اید بادقت به تمرین گوش کنید. حواستان به اطراف نباشد چرا که هرحواس پرتی مساویست با ازدست دادن شنیدن مطلبی درآن مهارت و تمرین. پس با دقت و تمرکزبه مکالمات گوش کنید وحتی سعی درپیش بینی کردن آنچه خواهید شنید داشته باشید.توجه داشته باشید که ممکن است در حین گوش دادن یه لحظه پیوشتگی مطالب را گم کنید، در این حالت به سرعت به جمله ی فعلی دقت کنید و سعی کنید خیلی سریع بین آخرین چیزی که شنیدین و این جمله ارتباط معنایی پیدا کنید.اگر موفق نشدید خیلی سریع آن را فراموش کنید و سعی کنید ادامه ی لیسنینگ را دنبل کنید.

یکبارکافی نیست

برای زبان آموزان درکلاسها یکبارگوش کردن کافی نیست . بنابراین اگربا دفعه ی اول نتوانستید تمرینها را جوابگو باشید بدانید که شما تنها نیستید و باید حتما باردیگرگوش کنید. مدرسها نیزبه این مهم واقف هستند وحتما آن را برای شما مجددا پخش خواهد کرد. اما به یاد داشته باشید که درامتحانهای مهم و سرنوشت سازمثل آیلتس این امکان وجود ندارد و تنها یکبارمیتوانید به آنچه میشنوید گوش کنید. پس باردوم سعی کنید به بهترین نحوی گیرایی خودرابالاببرید.

یادداشت کنید

درست است که باید با دقت گوش کنید اما درسوالات داده شده یک سری پرسشهای خاص وجود دارد که قبل ازگوش کردن شما باید بدانید که به چه نکاتی بیشترتوجه کنید. این نکات ازاسامی بعضی افراد گرفته تا آدرس و یا تاریخ مخصوص و یا حتی مکانی خاص باشد. آنها را هنگام خواندن سوالات به خاطربسپارید و اگرتعدادآنها زیاد است و بیم آن دارید که آنها رافراموش کنید درحین شنیدن نت بردارید.

درآخرباید بگوئیم که مهارت لیسنینگ نیزمانند سایرمهارتها برای یادگیری انگلیسی نیازبه تمرین و ممارست زیاد دارد. پس هرروز چیزی را به زبان انگلیسی گوش کنید تا شنوایی شما قوی شود.

اگر به دنبال پیدا کردن یک مرحع کامل برای موضوعات کاربردی و متنوع برای تقویت لیسنینگ و تمرین صحیح گوش کردن هستید ما به شما سایت یا اپلیکیشن en45 را پیشنهاد میکنیم.