تاثیر یادگیری انگلیسی بر روی مهاجرت و ادامه تحصیل

یکی از راه های دریافت اقامت در یک کشور، مهاجرت برای ادامه تحصیل است. بسیاری از دانشجویان برای تحصیل رایگان و دریافت کمک هزینه زندگی به دنبال گرفتن بورس تحصیلی در کشورهای اروپایی، امریکا، کانادا و استرالیا هستند که البته همه‌ی آن‌ها نیازمند آموزش زبان انگلیسی هستند.

در ایران برای اعزام دانشجویان قوانین خاصی وجود دارد و یک شورای مرکزی بورس به این هدف در کشور تشکیل شده است که شامل:

  • معاون دانشجویی وزارت که ریاست شورا را بر عهده دارد.
  • معاون اموزشی وزارت علوم
  • معاون پژوهشی وزارت
  • معاون هماهنگی وزارت علوم
  • دو نفر از اعضای هیئت علمی که به وسیله وزیر فرهنگ و آموزش انتخاب می گردند.
  • مدیر کل بورس و اعزام که دبیر شورا می باشد.

افرادی که متقاضی بورس تحصیلی و ادامه تحصیل رایگان برای مهاجرت هستند، در ابتدا باید مدارک خود را به این شورا ارسال نموده و در صورت موافقت بقیه کارها انجام می شود. دانشجویان علاوه بر اینکه می بایست رزومه پژوهشی و علمی قوی داشته باشند باید دوره آموزش زبان انگلیسی را نیز گذرانده و به آن مسلط باشند.

بورس تحصیلی برای مهاجرت؟؟

بورس تحصیلی شامل یک کمک هزینه تحصیلی است که دانشگاه ها، مراکز و موسسات آموزش علمی به دانشجویان ممتاز و با استعداد می دهند تا بتوانند هزینه تحصیل دانشجویان را فراهم نموده و انها به تحصیل بپردازند. این یکی از راه های جذب نیروی انسانی ماهر در کشورهایی است که جمعیت انها به دلیل نرخ پایین باروری، رو به کاهش است.

بورس تحصیلی یا بورسیه تحصیلی:

در تعاریف بورس های تحصیلی گاهی اوقات به اشتباه واژه بورسیه به کار برده می شود در صورتی که این دو ماهیتی کاملا متفاوت دارند.به افرادی که بورس های تحصیلی را دریافت می کنند بورسیه می گویند. بورس های تحصیلی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی شامل فوق لیسانس و دکتری داده می شود و دانشجویان لیسانس به طور بسیار محدودی شامل این نوع بورس می شوند. این کمک هزینه های تحصیل بیشتر توسط کشورهای اروپا و کانادا داده می شود. این کشورها منابع مالی بالایی را برای این امر در نظر گرفته اند.

بورسیه (Fellowship):

همانگونه که در بالا ذکر شد بورس های تحصیلی بین المللی توسط مراکز اموزشی به دانشجویانی که مهاجرت کردند اعطا می شوند.این کمک هزینه های تحصیلی به صورت بلاعوض به دانشجویان اعطا شده و دانشجو برای ادامه تحصیل نیازی به کار کردن ندارد.

شرایط اخذ بورس های تحصیلی:

  • داشتن مدرک لیسانس و یا فوق لیسانس
  • ریز نمرات هر دوره
  • ازمون ایلتس و یا GRE با نمره بالاتر از میانگین
  • داشتن توصیه نامه از اساتید مطرح دانشگاه قبل
  • رزومه کاری و تحصیلی و پژوهشی
  • ویزای لازم برای کشور مورد نظر

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهارت های حرفه ای شما را افزایش می دهد. شما می توانید ادامه تحصیل در مقطع ارشد را در رشته ای غیر از آنچه در کارشناسی خوانده اید پیگیری کنید. به این ترتیب در دو رشته متخصص می شوید.این امر برای شما یک مزیت نسبی تلقی می شود، که به کمک آن می توانید در بازار کار به ویژه شرکت های خصوصی که مهارت محور هستند، حرف هایی برای گفتن داشته باشید.پایه حقوق فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد در شرکت ها و ادارات دولتی بیشتر از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی است.همچنین شما با داشتن ارشد مهاجرت کاری یا تحصیلی راحتری خواهید داشد یا اگر ارشد دانشگاه های بین المللی را داشته باشید بازکار بهتری در ایران خواهید داشت.

دستیار تدریس یا TA:

در این نوع کمک هزینه دانشجو به عنوان فردی که به استاد در امر اموزش کمک می کند پذیرفته می شود. این کمک می تواند تدریس در کلاس و یا ازمایشگاه باشد. وظیفه اصلی کسی که به او بورس دستیار استاد داده می شود این است که جلسات هفتگی را اداره کند و اوراق امتحانی را تصحیح کند و نمره بدهد.

دستیار تحقیق و یا RA:

در این نوع کمک هزینه، افراد به عنوان دستیار پروژه های تحقیقاتی به کار گرفته می شوند و در نهایت اساتید بودجه ای که به واسطه این نوع عمل می گیرند را به دانشجویان فوق لیسانس یا دکترا می دهند.

میزان کمک هزینه تحصیلی :

میزان کمک هزینه تحصیلی وابسته به نوع رشته تحصیلی و درجه تحصیلی و نوع دانشگاهی که می خواهید بورسیه شوید فرق می کند. در برگه تقاضای پذیرش، دانشجویان می بایست اعلام نمایند که خواهان بورس تحصیلی هستند. دانشگاه نیز به براورد حداقل هزینه های دانشجو به این درخواست مبنی بر پذیرش و یا عدم پذیرش پاسخ می دهد.